Långsiktig kulturpolitik

Det skriver Barbro Hedvall om på DN:s ledarsida i fredags. Vad är mer värt, att bränna en massa pengar på ett kulturhuvudstadsår, eller att långsiktigt satsa samma summor på våra befintliga institutioner?

Att göra kommunens kulturbudget större, att garantera bibliotek, musik, teater, museer är kanske inte så glamouröst men det ger resultat. Den politiker som säger nej till festivaler och evenemang är ingen glädjedödare, han eller hon hävdar en varaktigare glädje och nytta.

Eller hur!

3 thoughts on “Långsiktig kulturpolitik

  1. Så det du menar att allt ska vara som det är, men bara lite mer av det?

    Inse: Politikerna kommer ALDRIG att satsa mer pengar på det gamla vanliga.

    Det behövs nytänkande och utveckling även inom kulturen. Särskilt i biblioteksvärlden.

  2. Det var absolut inte det jag skrev, att allt ska vara oförändrat. Det finns både nytänkande och utveckling inom biblioteksvärlden, men det är sällan sådant som uppmärksammas i media, tyvärr. Om man ska välja mellan jippon och att utveckla det som redan finns, så håller jag med Barbro Hedvall att det är bättre att satsa på det som finns och göra det bättre.

  3. Jag kan bara instämma i det du skriver, Anna-Stina.Gävle, där jag har min arbetsplats, kandiderar till kulturhuvudstadsåret och trots att jag visst kan instämma i kampanjens sympatiska slogan om ”kulturell allemansrätt”, så har jag svårt att tro att så mycket konkret kommer fram ur det hela.
    Biblioteksverksamheten, ja kulturverksamheten i stort, skulle må mycket bra av att få stöd att utveckla det som redan finns, i stället för att år efter år ifrågasättas och urlakas. Om jag fattat saken rätt är strategin att genom kampanjen ”skydda” kulturverksamheterna (kampanjen skall arbeta för hela ”regionen” är det sagt och man har haft open call för att få in förslag från kulturutövare av alla slag), men jag har mina dubier om utfallet.
    Den som lever får se:-)

Kommentarer inaktiverade.