Vad är bibliotek?

Svaret gavs precis i Sydöstran. Bibliotek är bildning! Riktigt exakt hur och varför framgår inte riktigt, men visst låter detta citat både högtidligt och lite retro-romantiskt:

Biblioteket är i någon mening den samlade kunskapens källa.

Det brukar ofta låta sådär fint när andra pratar om bibliotek. När vi själva (som jobbar i branschen) pratar låter det inte lika fint. Förhoppningsvis uppvägs det av att det vi säger har en större substans(?).

Trevlig helg!

5 thoughts on “Vad är bibliotek?

  1. I Alberto Manguels ”A history of reading” kallas bibliotekarier för universums ordnare, vilket jag tycker är poetiskt vackert och samtidigt klargörande (och säger mer än man först tror om hur SAB-systemet inrutar verkligheten…)

    Tänkte bara på det när jag läste ditt inlägg 🙂

  2. Jag tror absolut att man ska bli bibliotekarie om man har en önskan om att ordna universum… 😉 Vi har nog inte hittat den ultimata ordningen än. Även om jag tycker att SAB är så gott som något system.

  3. Jag hoppas att inte fler som tror att kunskapen kan samordnas och rangordnas blir bibliotekarier. All klassifikation innebär någon form av hierarkisering och förminskande, diskriminerande bla bla av andra.
    SAB är otäckt hetronormativt…
    I en gammal bloggpost ger jag några referenser:
    http://okuvligbibliotekarie.blogspot.com/2008/04/klassifikation-indexering-boktips-frga.html

    Genusbiblioteket i Lund körde ju hårt på indexering och dissade all typ av klassifikation. Det fungerade förvänansvärt väl…

  4. Lina, naturligtvis har all kategorisering och generalisering sina negativa sidor, det tror jag man kan vara överens om. Men jag tror också att det inte är av ondo att som bibliotekarie ha en fallenhet för att ordna och strukturera. Det är ju det som ibland sägs vara det fundamentala i yrket genom historien.

    Någon typ av ordning måste vi ändå ha för de fysiska samlingarna. Där tycker jag t ex att projektet Det frågeorienterade biblioteket har tagit långa kliv framåt. I det projektet frångås SAB-systemet och samlingarna ordnas på ett brukarorienterat sätt (jag har insyn bl a eftersom jag var med och skrev förstudien).

    Jag missade ditt inlägg när det skrevs (nyopererad) och svarar på det på din blogg istället 🙂

  5. Liza, det är ju det som är det fascinerande (och skrämmande) med tex SAB-systemet: att vi tror att universum och all dess kunskap går att organisera. Det bli ju en illusion till slut (även om vi ju, som Anna-Stina säger) måste ha någon ordning i samlingarna.

Kommentarer inaktiverade.