Gör det själv!

Idag när jag skrev in en idé/projekt på Idébiblioteket kom jag att tänka på att ganska mycket som man verkligen vill göra är genomförbart.

Jag var med och bildade Nätverket för Informationskompetens för drygt tre år sedan. Vi var några personer som verkligen ville diskutera informationskompetensens roll i skolundervisningen, från både praktiskt och teoretiskt perspektiv. Och vi hittade inga forum för det, inga konferenser som vände sig till oss eller var möjliga för oss att delta i. (Oss=några gymnasiebibliotekarier och en lärare.)

Så vi började ordna egna konferenser. Jag hade aldrig gjort något liknande förut, men det var väldigt inspirerande att se att det gick! Och att vi fick sådant gensvar.

Ganska snart fick vi förfrågningar från olika delar av landet. Skulle vi inte kunna ordna något där också? Men nej, hela idén byggde ju på att man ska fixa något själv, lokalt utifrån sina förutsättningar och intressen.

Så tycker du att just ditt forum eller din (un)konferens saknas, och att vi på läns/regionbiblioteken är ena slöa typer (jag jobbar ju där numera), ordna något själv! Det funkar förstås inte för den som bara vill beta av sina timmar på jobbet och inget mer, men är man villig att lägga ner lite energi så funkar det. Och jag lovar att man kommer att få stöd från ena eller andra hållet, bara man visar att man har en idé och är aktiv.

Samarbetspartner kan du t ex söka via Idébiblioteket.

3 thoughts on “Gör det själv!

  1. Visst låter det fint. Vad jag dock känner är att det är rätt mycket begärt att fixa seminarier, fortbildning och planera nya sätt att utföra sitt yrke, utanför arbetstid. Så där jobbade jag förut och det slutade väl någonstans med att jag hade skött det ordinarie jobbet, lagt till en massa arbetsuppgifter, gjort nya grejer helt utan förebilder… Och insett att det inte alls var kul för 19800 kronor i månaden och en veckoarbetstid som aldrig tog slut utan rullade på… Jobbet, tåget hem, kväll, tåg till jobb, helg etc etc.

    En gång tyckte jag det var kul att resonera så är: Det finns inte så jag gör det. Vem diskuterar kopplingarna mellan djurrätt och feminism? Ingen. Okej. Jag fixar paneldebatt och författar/ideologi-kväll med Lisa Gålmark.

    Sen blir man en trött bibliotekariekärring som är jävligt besviken när inte regionbiblioteket ger stöd till de personer som jobbar arslet av sig för att utveckla verksamheten…

    Nu gjorde jag misstaget att vara gnällkärringen på nätet. Men det är väl typ lika bra att börja stå för sin nya identitet: En bitter bibliotekarie som hatar när folk säger ”gör det själv”.

  2. Javisst är det lätt att bränna ut sig på att engagera sig långt utanför det man måste, och dessutom på obetald fritid. Jag är inte alls för att man ska utföra sitt arbete gratis på fritiden. (Som många bibliotekarier gör.)

    Samtidigt finns det faktiskt en hel del man kan göra på sin betalda arbetstid. Jo, jag vet att många då säger att de inte har utymme att göra något extra. Kanske är det så för många, men samtidigt finns det säkert andra som genom att omprioritera, ta ett snack med sin chef, etc skulle kunna göra något som de gärna velat, men inte fått tummen ur att göra tidigare. Dessutom finns det ibland pengar att söka för det man vill göra, vilket ytterligare kan pigga upp en chef.

    Jag är inte så naiv att jag tror att alla arbetsplatser välkomnar sådana här initiativ från de anställda (även om de borde det). Mitt syfte med bloggposten var bara att man inte ska låta sig hindras, om man verkligen vill göra något…

  3. Apropå länsbiblioteken, förresten. Att få pengar därifrån är nog svårt. Men det finns ju andra typer av stöd som de kan ge. Jag fick t ex konkret och praktiskt stöd genom att två konsulenter från mitt dåvarande länsbibliotek (Uppsala) hjälpte till vid den konferens som jag var med och ordnade på min arbetsplats.

    Länsbibliotekens målgrupp är ju bibliotekspersonal, och allt som är ägnat att fortbilda etc. borde engagera ett länsbibliotek, även om det fysiskt sker på ett folkbibliotek eller skolbibliotek.

Kommentarer inaktiverade.