En historielös generation?

DN skriver idag om förgängligheten i de digitala formaten. Citat:

På litteraturkonferensen Waltic, som nyligen hölls i Stockholm, ställdes stora förväntningar på den enorma kreativiteten på ­nätet.
Talarna verkade
ta för givet att allt som läggs ut på nätet är lika ­beständigt som böckerna på ett bibliotek, men ingen skulle acceptera ett bibliotek där saker försvann lika snabbt som de gör på nätet.
Enligt Library of Congress var 44 procent av de sajter som fanns på nätet 1998 borta ett år senare.

Här vill man kanske lägga in en liten brasklapp om böckers beständighet på biblioteken. Den verkar vara lite överskattad. Undrar om folk i gemen vet att det bara är ett fåtal bibliotek (framförallt KB) som faktiskt sparar allt tryck i Sverige? Man upplever ofta att det finns en hög förväntan om att ”alla” lite äldre böcker ska finnas på ”alla” bibliotek.

Men journalisten som skrev texten ovan har onekligen helt rätt i att omsättningen (gallringen) på ett vanligt folkbibliotek inte kommer i närheten av 44 procent. Det som rekommenderas i de medieplaneringskurser och -böcker som vi fördjupar oss i på folkbiblioteken är runt 10 procent gallring och 10 procent nyförvärv på ett år. Vilket säkert många inte lever upp till. Så i jämförelse är väl biblioteken ganska beständiga i sitt innehåll.

Jag har bekanta som sparar gamla versioner av sina webbplatser på sin hårddisk. (Och så finns ju WaybackMachine ännu.) Själv sparar jag t ex mina foton på hårddisk och på externa servrar för att kunna dela dem med andra. Ytterst få skriver jag ut och gör kopior på. Borde jag skriva ut fler? Riskerar jag att stå utan mina bilder om 10 år? Och vad händer med mina bloggar? Inte kommer de att stå kvar i mina bokhyllor, som mina gamla tidskrifter från 80-talet gör i alla fall.

Det verkar vara ett himla jobb att föra över allting till nya format hela tiden. Och samtidigt känns papper så… omodernt?

Kommer ni ihåg när LIBRIS webbsök såg ut som på bilden nedan?
Det var runt 1998-1999. Just denna skärmdump visar hur sidan såg ut 10 december 1999. Det är också historia.

2 thoughts on “En historielös generation?

  1. Din kommentar fastnade i spamfiltret, men nu har jag befriat den 😉 Nej, det hade jag inte sett, tack för upplysningen!

Kommentarer inaktiverade.