Får man ha kul på jobbet?

Det får man såklart. Jag lyckönskar mig själv till att ha ett av de bästa jobben jag tror att man kan ha, som utvecklingsledare för bibliotek. När jag för första gången tänkte att jag skulle vilja ha ett sådant arbete (bibliotekskonsulent hette det då), trodde jag att jag skulle få bida min tid en 20 år eller så. För de flesta jag kände till som hade det jobbet var ungefär i mina föräldrars ålder.

Döm om min förvåning när jag kallades till intervju och slutligen fick precis ett sådant jobb som jag ville ha! Jag vet inte riktigt hur – men det känns som om jag har ett riktigt glidarjobb, samtidigt som arbetsinsatsen oftast är ganska saftig. För mig är det roligaste som finns att arbeta med övergripande frågor som kan påverka många. Då känns det inte betungande.

Jag har en positiv grundsyn på bibliotek och vad de kan uträtta, tack vare att jag träffat många otroligt duktiga biblioteksmedarbetare genom åren, som gör ett hästjobb på biblioteken och i lokalsamhället. Nästan alla de människor jag beundrar mest finns inom biblioteksbranschen. De är mina ”biblioteksidoler”.

Jag kan inte se att handlingsförlamning och negativitet dominerar bland människor i biblioteksvärlden, även om jag vet att det finns andra som ofta tycker det. Själv tror jag på att lyfta fram det positiva, det negativa kommer alltid finnas där ändå, så varför ödsla tid på att fokusera det?

Nu, innan någon kräks över min attityd, ska jag ägna resten av kvällen åt min egen fritid.

7 thoughts on “Får man ha kul på jobbet?

  1. Javisst,
    bibliotekskonsulent är nästan det roligaste jobb man kan ha. Det är därför så många stannar l-ä-n-g-e på sina jobb.
    Hej från Lena K E
    (i många år bibliotekskonsulent i Västerbotten)

  2. Jag tror inte man ska stanna för länge, oavsett vilket jobb man har. Men ibland kanske det kan vara svårt att slita sig? 🙂

  3. Drömmen vore ju att ALLA biblioteksmedarbetare utan undantag (inkl städare, för de är också biblioteksmedarbetare men det pratar man inte om, varför?) vore utvecklingsledare.

    Om alla fick en passfri dag i veckan att utveckla sina idéer och talanger så skulle biblioteken ta ett glädjeskutt framåt. Istället har vi trista unkna strukturer där man antingen ”arbetar med sk basverksamhet ELLER med utveckling.

    Varför inte både och?

    Personligen tror jag att svensk grått kommunaltänk har nåt med saken att göra…

  4. Jag hade ocksa ett av de basta jobben, som avdelningschef pa Karolinska Institutets biblo, och nu har jag ocksa ett av de basta jobben, som bibliotekschef pa en internationell skola i Indien. Det finns anda ratt manga roliga jobb som bibliotekarie da! 🙂

    Bibliotekskonsulent har jag dock aldrig funderat pa…

  5. Åke, det gäller som du säger att ta tillvara de möjligheter som finns. Finns det några rutinuppgifter som kan prioriteras bort till förmån för utveckling?

    Anna, kan tänka mig att det är väldigt spännande att vara bibliotekschef i Indien! Och dessutom på en skola. Av skolelever har jag lärt mig det mesta jag kan…

Kommentarer inaktiverade.