Orka!

…som min 12-åriga systerdotter brukar säga. Har vi behov av ytterligare en artikel om bibliotekens sjunkande besökstal, där Dieselverkstaden lyfts fram som ett ljus i det kompakta mörker som möjligen härrör från gamla dammiga och överfyllda biblioteksmagasin? Böcker, böcker, det lånas för lite böcker. Förutom bland barnen. Men barnböcker räknas ju inte som ”riktiga” böcker, så är det med det. Svenska Dagbladet rullar på i samma spår som medierna gjort ett bra tag. Varför är det så svårt att skriva något lite mer djuplodande om bibliotekens roll i det demokratiska samhället?

Jag skulle önska att Biblioteksföreningen ville lyfta frågan om de virtuella besöken på biblioteken. Den tid som jag själv arbetade på bibliotek ökade användningen av ”Mina sidor” i opac:en nästan exponentiellt. Att de fysiska besöken på biblioteken minskar något är inte konstigt. Man måste inte gå till sitt bibliotek idag, för att utföra de tjänster som man tidigare alltid behövde söka upp bibliotekspersonal för att få hjälp med.

Det anmärkningsvärda är ändå att så många av biblioteken faktiskt ökar både utlån och besök. Det måste uppenbarligen finnas något särskilt som lockar på biblioteken! Och inte bara på Dieselverkstaden (som som jag också tycker är ett spännande bibliotek).

One thought on “Orka!

  1. Pingback: Besökarna sviker folkbiblioteken - igen | Svenska Boklån

Kommentarer inaktiverade.