Inspirationsbrist

Emellanåt drabbas jag av brist på inspiration och tycker att jag bara kollar samma gamla källor för mitt bloggande. Jag borde verkligen bli bättre på att gå utanför ramarna och hitta det oväntade. Men hur vet man hur man ska leta när man inte vet vad man letar efter?

Kanske behövs det bara att man bryter sina vanor litegrann.

Häromdagen var jag på en konferens där en biblioteksanställd på fullt allvar frågade föreläsaren vad rss är. Det kändes lite underligt att det fortfarande finns de som inte känner igen förkortningen. Samtidigt tänker jag att man som bloggare kanske blir slav under sin rss-läsare. Man blir sämre på att ta in andra intryck helt enkelt, och tror att allt spännande som händer kommer ramlande genom skärmen. När det kan vara precis tvärtom. Dags att irl-spana ett tag, med andra ord.

Eller är det bara jag?

5 thoughts on “Inspirationsbrist

  1. I början tyckte jag att det var opersonligt med RSS-läsare. Nu när jag inte bara nöjesläser bloggar utan även använder dem i mitt arbete skulle jag inte klara mig utan det!

  2. Hej!
    Jag blev nog lite paff över RSS-jag också:-)
    Känner även igen din känsla av att ha fastnat i inkörda informationsbanor. Idag blev jag iaf uppiggad av två saker: att få visa kul ”2.0-grejer” i samband med en kurs+ se bibliotekspersonal på samma bibliotek (Gävle stadsbibliotek) live-blogga i ett av sina skyltfönster! Bra kombination av IRL och URL, tycker jag.

  3. Lyckades inte få med hela första meningen i kommentaren, skulle vara ”Jag blev nog lite paff över RSS-frågan jag också”.
    Intresseklubben antecknar…

  4. Personligen skulle jag tycka att det skulle vara svårt att omvärldsbevaka utan rss, jag menar, det är ju inte bara bloggar man läser på det sättet. Egentligen känns det som en av de viktigaste 2.0-sakerna som biblioteken bör ta till sig…

Kommentarer inaktiverade.