Rekommendera mig en bok!

En ny tjänst i beta har sett dagens ljus, Bok.nu. Det är en tjänst som bygger på att man får rekommendationer på böcker man bör gilla, baserat på betyg som man sätter på böcker man läst. Systemet bygger helt på komplicerade matematiska beräkningar, men med tillräckligt många användare som bas är det förvånansvärt precist i sina förslag.

Databasen innehåller runt 60 000 titlar skönlitteratur (och biografier) för vuxna, unga och barn.

I Sverige finns hittills inget motsvarande system för rekommendation av böcker, baserat på betygssättning. Amazon har något liknande, men nätbokhandlarna baserar sina förslag på titelköp just på köp, och det behöver inte alltid stämma med smak (man handlar t ex till hela familjen).

Systemet som Bok.nu använder sig av är egenutvecklat, och det hela är än så länge ett hobbyprojekt. Varför inte testa hur det funkar? Vemsomhelst kan registera sig som användare. Det är lite vanebildande, och enklare än t ex LibraryThing, om det är just rekommendationer man är ute efter.

4 thoughts on “Rekommendera mig en bok!

  1. Att kalla det rekommendationer är nog att ta i för mycket. Om man tar en av de populäraste böckerna som ligger på förstasidan, Freakonomics av Steven D. Levitt och Stephen J. Dubner så får man förslagen Fantomen, Röde orm, Underdog, Ondskan och Ungdomsår. Om jag nu är intresserad av genren popular economics vilket värde har då dessa rekommendationer?

    Jämför med LibraryThing som rekommenderar The Undercover Economist, The Wisdom of Crowds, Armchair Economist, Den tändande gnistan och Naked Economics eller Amazon.com som rekommenderar bland annat Hidden order, Armchair Economist, The Supply and Demand Paradox, The Economics of Life och Sex, Drugs and Economics.

    En annan fördel med LibraryThing är att Libris länkar till LibraryThing (även om det är en del problem med länkningarna, särskilt för böcker som finns på flera språk). Att Bok.nu är enklare än LibraryThing är en klen tröst, om man har en så dålig träffsäkerhet som i detta exempel.

    PS. Sedan har faktiskt Bokus.com köprekommendationer DS

  2. Hej, tack för tipset! Jag tycker sådana där system är alltför ovanliga. Men till ovanstående vill jag säga att dom nog visst kan fungera: Jag har inte prövat just det som skribenten talar om, men jag känner till ett liknande, fast då är det för film (filmtipset på se-domänen) – just i det fallet lyckas rekommendationssystemet förvånandsvärt bra med att precisera ifall jag kommer tycka om en film eller ej, i alla fall efter att jag betygsatt ett hundratal. Detsamma gäller väl här antar jag. Såna här system bygger på många deltagare och flitigt användande – ju mer man använder dem desto ”smartare” blir systemet. Nu handlar det förstås inte om annat än statistik, och att vi människor är förvånandsvärt ”mallade” i vårt tänkande, mn det funkar faktiskt rätt bra!

  3. Mats, jag håller med om din iakttagelse vad gäller just den bok du nämner. Men, du måste vara inloggad för att få just dina personliga rekommendationer, annars slår rekommendationerna mer blint. Och du måste själv ha lagt in betyg på ett antal titlar. Utifrån de förutsättningarna tror jag du skulle bli mer nöjd.

    Sedan vet jag inte riktigt vad fördelen med Libris-länkningen i LibraryThing är, när det är just bokrekommendationer man söker. Själv har jag tyvärr lite dåligt tålamod med LibraryThing. Får nog av bokkataloger på jobbet 🙂

  4. Pingback: Automagiska boktips at librarianishish is the new black

Kommentarer inaktiverade.