Trollbindande läsning

Jag hade inget seminariekort på mässan detta år. Men det hindrade inte att jag kunde smita ifrån en stund och lyssna på ett par monterprogram. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag missat John Ajvide Lindqvists högläsning i Ordfronts monter!

Han läste ur den bok han just nu håller på att skriva. Titeln var någonting med ”stjärna”, jag hörde inte riktigt, för montern vad absolut överbefolkad med Ajvide-fans. Den första delen heter i alla fall ”Flickan med det gyllene håret”.

Efter några meningar var jag helt uppslukad av berättelsen, och jag tvivlar inte på att den kommer att bli bra. Enligt Ajvide Lindqvist blir det hans bästa. I korthet handlar romanen om en bedagad svensktoppsartist som en dag hittar ett spädbarn i skogen, uppenbarligen lämnat för att dö. Barnet visar sig inte låta som ett spädbarn, utan tar rena toner och visar sig kunna härma melodier. Därifrån tar historien fart.

Säkert tar det minst ett år innan boken finns på diskarna.

