Ny bok om KB-mannen

Biblioteksbladet berättar att en ny bok är under utgivning, ”Boktjuven som svek alla – och sig själv”. Tidningen Vi, senaste numret, innehåller en artikel om händelserna för 4 år sedan då en av KB:s chefer visade sig ha levt ett dubbelliv finansierat av bokstölder på biblioteket.

Man kan också ta del av ett reportage om KB-mannen på radio, 4 oktober i P1 kl. 14.03. Jag förutsätter att man också kan lyssna i efterhand på reportaget.

Det är en svår situation när en sådan sak händer på en arbetsplats. Först stölderna och sedan ett tragiskt självmord. Vad jag förstår var detta en tung tid för KB. Det var nog också första gången en biblioteksanställd figurerade på förstasidan i kvällstidningarna. Jag minns så väl Expressens rubrik: ”Bibliotekarie – och playboy”. På bilden intill fanns personen ifråga, ganska nödtorftigt maskerad, och alla som någon gång jobbat på KB måste ha förstått vem det rörde sig om.

Uppdaterat 3/10: Det är en missuppfattning att det ska bli en bok. Men artikeln och radioprogrammet kvarstår.

6 thoughts on “Ny bok om KB-mannen

  1. Själv jag undrar jag lite över syftet med både Vi-artikeln och den bok som tydligen är under utgivning.
    Tänker på mannens fd hustru plus de två sönerna, man önskar dem innerligt att skonas från detta rotande.

  2. Det handlar förstås delvis om sensationsmakeri. Och delvis om hur man kan förstå människor som gör saker som uppfattas vara långt utanför ramarna. Jag måste erkänna att jag själv läste artikeln med stort intresse. Det är väl någonting med katastrofer som händer nära, rent krasst.

  3. Jag läste också med stort intresse, inte minst pga av att jag kände personen under en kort period i Uppsala. Min ambition under läsningen var att försöka förstå hur det kunde gå så här illa. En viss inblick tycker jag nog att jag fick av artikeln i Vi. Bok känns dock mera tveksamt, trots allt.

Kommentarer inaktiverade.