Facebook och marknadsföring – ett år senare

Hur blev det egentligen med Facebook som effektiv arena för viral spridning av (kommersiella) budskap? En anledning till att jag gick med förra sommaren var just att jag ville utforska vad Facebook (nu 1,3 miljoner svenska användare) kunde bidra med, när det gäller att hitta nya målgrupper för biblioteken, kommunicera med användare etc.

Vad bidde det då? Jag tror det bidde en tumme för de allra flesta. En snabbsurf runt på bibliotekens (svenska och norska) profil- och gruppsidor i FB ger vid handen att få har fler än 50-talet vänner, medlemmar eller fans. Och hälften av dessa verkar vara bibliotekspersonal av olika kategorier.

Ett undantag är Göteborgs stadsbibliotek som har över 100 vänner. En del är biblioteksfolk, men inte alla. En snabbkoll i profilen visar att sidan uppdateras ofta t ex med postningar innehållande boktips och liknande. Man gör också regelbundet inbjudningar till bibliotekets olika events.

Nyckelordet är aktivitet, som medlemmarna/vännerna inte kan undvika att ta del av. Något annat som har visat sig viktigt när man går in med sin organisation/företag (bibliotek) i ett socialt forum är att man har en plan för vad man ska där att göra. Varför finns vi där, vad är syftet, vad är realistiskt att uppnå, hur skapar vi aktivitet.

Gruppen ”Marknadsföring på Facebook”, som jag gick med i för ett år sedan är sorgligt inaktiv. Man har insett att marknadsföring i FB inte kan stå för sig själv, utan måste kompletteras med kampanjer utanför nätet. Som t ex den framgångsrika Rosa bandet-kampanjen, som samlade in mycket pengar via FB. Det hade förmodligen inte fungerat om inte de flesta redan känt till vad Rosa bandet var för något.

Ska man då inte gå med i FB som bibliotek? Jo, självklart ska man det. Men som sagt, man måste veta vad man vill och vad som är realistiskt att uppnå. Och Facebook lever inte sitt eget liv, utan behöver hela tiden kopplas till det som händer utanför. Varför inte skylta och visa bibliotekets Facebookprofil i det fysiska biblioteket (samt naturligtvis webbplatsen), och berätta att här lägger vi ut evenemang, boktips och VIP-information som bara Facebookvänner kan ta del av. Det kan ju faktiskt bli lite av bibliotekets VIP-klubb. Och den vill väl alla vara med i, eller?

Själv har jag haft störst utbyte av Facebook som lättillgänglig kanal för att knyta kontakter, framförallt i mitt jobb. I många fall känns det lättare att skicka ett meddelande i FB än att melja någon. Och så ser man ju samtidigt vad personen ifråga har för sig, det blir lite personligare.

Något som inte fungerade tidigare var att ta med sig information ut ur FB, man kunde bara ta med information in i nätverket. Nu har jag en liten widget i Netvibes som gör det möjligt att se de senaste statusuppdateringarna av mina vänner. Säkert finns det många fler tekniska nyheter som jag inte har koll på, då jag har varit lite slö på FB-bevakningen det senaste halvåret. Men ibland måste man ju göra en uppryckning. Säg gärna ifrån om ni har en annan upplevelse av biblioteken i Facebook än jag har skrivit om här.

7 thoughts on “Facebook och marknadsföring – ett år senare

  1. Undrar om det inte är lite för tidigt för att säga något säkert om vad vi ska göra på Facebook? Det kanske funkar lite annorlunda för oss på universitetsbiblioteken – jag ser det som en möjlighet att finnas där studenterna finns och sist jag kollade hade vårt universitet 3000 studenter på Facebook. Men exakt hur vi ska interagera med dem- och om det är ett användbart forum – har vi inte listat ut än.

  2. Jag tror också att man ska fundera lite till. Jag har hört om olika försök att nå de egna studenterna via Facebook, men inget av dem har varit helt lyckat.

    Det verkar som om Facebook mest förknippas med fritid och att mångs studenter värjer sig från sådant som är jobb- eller studierelaterat. Men det kanske handlar om vad man gör och hur.

  3. Pingback: Facebook + Ditt bibliotek = sant?! « Biblioteken i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län

Kommentarer inaktiverade.