Mer Facebook och marknadsföring

Internetworld är nyligen uppdaterad med en ny artikel om det jag bloggade om igår, företagens strategier (befintliga eller obefintliga) vad gäller de sociala medierna. En undersökning har gjorts av om och hur svenska företag vill använda sig av de nya kommunikationsmöjligheterna, och den visar att 7 av 10 är tveksamma. Så Bromölla kommun är i gott(?) sällskap. Säkerhetsskäl sägs vara det största hindret. Och anställda tillåts inte använda 2.0-sajter under arbetstid.

Följande citat är också intressant, det är konsulten som gjort undersökningen som intervjuas:

Vad har ni för faktiska belägg för att påstå att företag som använder sig av sociala medier ökar sin försäljning?
– Vi ser att företag som jobbar med sociala medier har en mer långsiktig relation med sina kunder. Det är fortfarande väldigt få som jobbar med till exempel Facebook, men allmän webb 2.0-teknologi som kommentarsfunktioner på sin sajt, folk-som-har-köpt-den-här-produkten-har-också-köpt-funktioner, och så vidare är desto vanligare. Och det ökar försäljningen.

Det innebär alltså att webb 2.0 ökar förutsättningarna för långsiktiga relationer med kunder (läs biblioteksanvändare), och även i förlängningen att kommentars- och rekommendationssystem i bibliotekens kataloger skulle få användare att låna fler medier? Det skulle vara intressant om det gick att göra en jämförande studie på detta inom biblioteksvärlden.

Advertisements

One thought on “Mer Facebook och marknadsföring

  1. Pingback: Facebook + Ditt bibliotek = sant?! « Biblioteken i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län

Kommentarer inaktiverade.