Mitt dekadenta bloggliv

Visst händer det er alla som bloggar att ni då och då (ganska ofta) får kommentaren ”men jag fattar inte hur du har TID att blogga!?” Och så står man där och vet inte riktigt hur man ska svara.

Kanske är man en sån där person som försummar hela sitt privat- och yrkesliv bara för chansen att få slänga ut sina privata tyckanden i cyberrymden med hyfsat täta mellanrum. Det känns inte så, men tänk om det är så ändå! Att alla andra lever rika och meningsfulla liv och så sitter man själv där och stirrar i sin skärm och knattrar på tangenterna, helt likgiltig inför allt utom det egna behovet att uttrycka sig i någon fråga.

Man får lust att försvara sig på något vis och berätta att man faktiskt försörjt sig själv sedan man slutade gymnasiet, att hemmet är välstädat och katterna näringsriktigt utfodrade.

En sak som jag har tänkt på är om folk som har andra intressen som t ex fotbollsträning, fågelskådning, romanläsning eller golf får samma fråga. ”Jag fattar inte hur du har TID!?”

Idag bloggar ju till och med småbarnsföräldrar, de som sägs ha minst tid av alla. Sanningen är väl kanske att ingen har mer tid än någon annan. Det handlar bara om vad man väljer att lägga sin tid på. Förmodligen skulle jag läsa fler romaner, gå fler promenader eller se fler tv-program om jag inte bloggade.

Svara gärna på min lilla enkät om vad du tycker om bloggande!

7 thoughts on “Mitt dekadenta bloggliv

  1. Jag tror att de/vi som ställer den där frågan inte egentligen förundras så mycket över hur mycket tid man kan lägga på bloggande utan över hur mycket energi somliga verkar ha. Kanske handlar det om att man själv skulle vilja ha mer energi att skriva och debattera sådant som är viktigt (eller till att träna, fågelskåda, läsa böcker eller umgås med vänner för den delen). Jag hoppas verkligen att du fortsätter att blogga, även om vi är några som är lite avundsjuka på din energi!

  2. Förstår vad du menar! Min blogg är väl mer av privat karaktär än yrkesmässig, även om det tangerar varann emellanåt. Jag kan iofs inte försvara mig med att jag trots allt har ett välstädat hem, men jag har hyfsat näringsrikts utfodrade barn, (väldigt välutfodrade dammråttor) – och hinner med annat också – inte bara skärmstirrande 🙂 Men, som du säger, många andra ”intressen” blir inte ifrågasatta på samma sätt.

  3. Jag måste erkänna att det verkligen är avkoppling för mig att blogga. Även om jag redan har suttit flera timmar framför datorn innan jag ens hinner titta på min egen blogg, så är den där sista stunden med bloggen worthwhile.

  4. Haha! Det var jag som frågade! Och jag blir faktiskt förvånad ibland när jag ser hur mycket folk bloggar och hur långa och genomarbetade inlägg de gör. Hur hinner de? tänker jag då. Fast det beror å andra sidan på att jag glömmer att jag har tre jobb. Om jag tog bort ett av dem skulle jag hinna blogga också. Eller läsa fler andra bloggar!

  5. Pingback: Hur mycket tid tar det? « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.