Allas och ingens

Jag fick för mig att titta lite mer på The Commons i Flickr, alltså de bilder som läggs ut av institutioner som t ex Library of Congress för att bland annat samla in mer information om vad bilderna föreställer. I de flesta fall finns inte någon upphovsrätt på bilderna, och man kan alltså använda dem ganska fritt.

New York Public Library – bilden nedan visar en bild från The Commons från öppningsdagen – har jag besökt en gång och minns det som en imponerande byggnad, men kanske inte så tillgänglig, ”public”. I filmen jag just såg, Sex and the City, planerar Carrie sitt bröllop i den byggnaden. Det får mig att fundera över om jag någon gång skulle kunna tänka mig att gifta mig i ett bibliotek. Men nej – där tar det nog emot. Det är för prosaiskt och jobbrelaterat.

En av mina favoritfilmen i katastrofgenren, Day after tomorrow, utspelas till stora delar på NY Public Library. Det däremot tycker jag är lite poetiskt.

Det skulle vara jättespännande om något svenskt arkiv eller bibliotek lade ut bilder i Flickr, tänk vilken guldgruva för släktforskare och andra.

2 thoughts on “Allas och ingens

  1. Jag älskar också N.Y. Public Library-scenen i Day After Tomorrow! Speciellt när någon håller på att slänga en värdefull bok i den öppna spisen, och bibliotekarien rusar fram och stoppar helgerånet och sen visar vilka böcker som kan offras.

Kommentarer inaktiverade.