Om bibliotekariers klädkod

Detta fascinerande ämne återvänder vi till som ett kliande myggbett, vi i biblioteksvärlden. Peter Alsbjer diskuterar detta, i ett blogginlägg idag, men den stora diskussionen förs förstås på Biblist, eftersom det förmodligen fortfarande är relativt få bibliotekarier som läser bloggar(?!).

Jag undrar vad hätskheten mot bibliotekstofflorna egentligen bottnar i. Är det inte så att vi egentligen retar oss på hurdana bibliotekarier ÄR, och inte hur de ser ut? Att en toffelhasande person får oss att associera till en bakåtsträvare, en omodern och asocial person. En bokmal. Ett bibliofilt dammtroll som bara undantagsvis kikar fram mellan hyllorna och då alltid med ett drag av missnöje kring munnen.

Men jag kan slå vad om att en biblioteksbesökare som får ett strålande bemötande på sitt bibliotek, fyllt av kunnande och servicemind, ger blanka tusan i vad bibliotekarien i fråga har på fötterna.

Jag tror att vi själva är så rädda för den gamla stereotypa bilden av bibliotekarien att vi måste bearbeta detta om och om igen genom att diskutera tillsammans. För vi vill ju alla vara moderna och professionella och arbeta i ljusa och öppna lokaler. Men innerst inne är vi rädda att den gamla bokmalen inom oss ska visa sitt tryne och förpassa oss tillbaka till en tid av katalogskåp. Och att alla då ska se att vi inte är så moderna som vi tror och att vi inte ska få några pengar eller besökare och kanske blir vi utrotade.

Vad jag vill säga med det här inlägget är väl att det egentligen inte handlar om kläderna. Men det är lättare att hänga upp upprördheten på läderbyxor eller tofflor. (Läderbyxor, som jag för övrigt associerar med medelålderskris, fy mig.)

12 thoughts on “Om bibliotekariers klädkod

  1. Har inte orkat med ännu en kläddiskussion på Biblist så jag hade hoppats få en snabbversion här. I brist på det säger jag att jag helt håller med. Jag tror dessutom att man måste klä sig så att man trivs. För egen del varierar det en hel del med dagsformen. Jag är väldigt nöjd med att bibliotekarieyrket tillåter en så varierad klädsel och att jag slipper stryka skjortor varje kväll.

  2. Jodå, jag har följt diskussionen på BIBLIST (även förra gången frågan kom upp) och jag måste säga att jag är tacksam så länge man får klä sig som man vill (med viss måtta och sunt förnuft). Hos oss har frågan kommit upp ett par gånger om enhetlig klädsel som väst eller skjorta. Till vårt 100-årsjubileum fick vi snygga, praktiska svarta sweatshirt-jackor med tryck . För flera år sedan fick vi blå skjortor (tyvärr bara herrstorlekar så de var inte så klädsamma). Alla är så positiva när plaggen beställs men sedan dalar intresset betydligt och endast ett fåtal använder kläderna (inte snygga, vill inte se lika ut…) . Jag skulle vilja ha en definition på ”tofflor”, är det rosa fluffiga saker, fårskinnsfodrade mockasiner, foträta Birkenstock eller mer sandalliknande nättare varianter? Vi hade en låntagare för ett tag sedan som klagade på att bibliotekarierna klapprade omkring i högklackade skor och störde….aldrig är det bra.

  3. Tack för det Anna-Stina! Sandaler är bra för fötterna om man går och står mycket och så ser många biblioteksjobb ut, lite beroende på vilken tjänst man har. Tycker att klädseln ska vara funktionell till arbetet. Lät klippa mig en gång av en frisör som gick i högklackade stövlar. Det gör jag aldrig om!

  4. Jag lyckas alltid ha skor som klapprar alldeles för mycket när jag går! Folk vet att det är jag som kommer längs korridoren. Tur att jag inte arbetar på ett ”riktigt” bibliotek då 🙂 Väldigt störande för låntagare.

  5. Jag har läst minst tre arbeten, skrivna av blivande bibliotekarier och i yrket verksamma, som handlar om bibliotekariers klädsel, frisyrer m m samt om en eventuellt stereotyp bild i media av bibliotekarien som yrkesmänniska. Plus diskussion numera på Biblis … …
    Varför denna upptagenhet med det yttre? I självaste verkligheten har jag aldrig hört en enda människa – utom möjligen om hon som jag är bibliotekarie – ha synpunkter på vad vi har för skor på oss eller om vi har håret i en en knut på huvudet.
    Mycket viktigare synes det mig är vår yrkeskunskap.
    En person berättade för mig att när hon ställde en fråga till ”Fråga bibloteket” om faktaböcker i et visst ämne så fick hon som svar en lång krånglig libris-adress UTAN DEN MINSTA FÖRKLARING om vad libris är för slags potatis.
    Lena K E

  6. Lena K E: Det var tråkigt att din bekant inte fick något bra svar! Vi genomför regelbundet ”nöjd-kund”-enkäter i Fråga biblioteket. En stor majoritet av de som svarar är nöjda, men naturligtvis finns det också missnöjda och det finns svar som inte är särskilt bra. Precis som i den ”fysiska” biblioteksdisken.

    För att råda bot på detta kommer vi bland annat att ha ”kvalitet” som ett genomgående tema i våra konferenser och utbildningar under 2009.

  7. Så bra, Anna-Stina!
    Jag tycker ju att ”Fråga biblioteket” är en så utmärkt bra idé så just därför ville jag påpeka det här med risken att i onödan använda ord och begrepp (libris, BTJ, sambindning m fl) i kontakten med folk som inte arbetar på bibliotek själva,
    Det är ju verkligen inte på det viset vi ska visa att vi är kunniga i vårt yrke men jag vet (efter att ha gjort många egna tabbar) att det är lätt att glömma sig (bakom disken eller vid nätet) och använda internt fikonspråk.
    Men för att tjata om det här med kläder en sista gång:
    Nyss hörde jag en rätt ung bibliotekarie ytterst stolt meddela att folk brukar kommentera hennes utseende med att ”ingen skulle kunna tro att hon var bibliotekarie”. Om någon hade sagt så till mig när jag var nyutbildad hade jag blivit djupt sårad.
    Varför VILL en del halvunga bibliotekarier inte se ut som en bibliotekarie.?(Kan aldrig tänka mig att en halvung polis, jurist eller läkare skulle vara stolt över att se icke-proffsig ut.)

  8. Lena K E: Det är synd att bibliotekarier ofta förväntas se ut eller vara på ett visst sätt även privat. Jag har råkat ut för att bli betraktad som en utrotningshotad djurart när jag avslöjat mitt yrke på någon kräftskiva eller så.

    Och jag har hört andra berätta liknande saker: ”Tänk att du som är bibliotekarie är ungefär som vi andra!”

    Man vill nog inte se ut som en bibliotekarie, därför att bilden av bibliotekarien är så tråkig.

  9. Men i Umeå, där jag har arbetat i massor av år, har jag ALDRIG hört någon kommentar om att någon enda av mina många, många bibliotekariekollegor (som är lika olika varandra i ålder,utseende och klädesel som alla andra människor)
    skulle förväntas se ut på något särskilt sätt.

    Är detta något som drabbar biblioteksfolk söder om Gävle, månne?

Kommentarer inaktiverade.