Flödena, livet och webb 2.0

Jag har läst många spännande texter om hur vi genom möjligheterna med webb 2.0 kan bli mer delaktiga i våra vänners liv, genom att följa dem via flöden från alla tjänster som de använder sig av (t ex via FriendFeed). Flickr (nya bilder på barnen?), bloggar (gjort en utflykt?), Twitter (sitter på t-banan?), Delicious (nya favoritsajter?), Facebook (lite trött idag?). Det är ganska kul.

Men det hade förstås varit ännu roligare om några av mina irl-vänner hade använt sig av dessa tjänster. Mer utbyte liksom. Kanske är det så att jag är i fel ålder (36) eller fel kön för att kunna ha maximalt utbyte av webb 2.0. Mina vänner är inte så intresserade och det känns som om jag är på webb 2.0 av ”fel” orsaker. Inte för att det är socialt, utan därför att det är lärorikt. Men det är väl i sig ganska kul. Ibland är det som om man sitter och ”flödar” ut i rymden bara. Och där kan ju ingen höra en skrika.

4 thoughts on “Flödena, livet och webb 2.0

  1. De flesta jag känner är medlemmar på Facebook, men inte mycket mer. Vilket är lite tråkigt. Det finns ju så otroligt mycket roligt att göra, och jag kan inte hjälpa att tycka att de liksom missar något. Facebook är ju inte direkt det mest spännande som finns…

  2. På något sätt är det som om allt det där hypade aldrig riktigt kommer igång. Som för 5 år sen när 3G floppade, för att sedan komma tillbaka när folk hade vant sig vid tanken(?). Eller så är jag i fel ålder helt enkelt, men du är ju mycket yngre Elise, så dina kompisar borde ju verkligen vara på 🙂

  3. Håller med dig om att det varit roligare om de vanliga vännerna också funnits där, trodde nog att 36-åringarna var det men gränsen kanske går vid 35 som den där forskaren i Uppsala påpekade häromsistens …
    Skämt åsido, är det måntro typiskt för oss bibliotekarier att göra saker för nyttan snarare än för nöjet? Kan själv känna igen mig i detta nämligen.

  4. Känner igen mig exakt! Jag håller inte på med mer än FB egentligen även om jag har några bilder på Flickr och har provat på en del annat. Men ingen av mina närmaste vänner använder FB utan det är mer avlägsna bekanta och jobbkontakter. Hade fler använt nätet för kontakt skulle det vara mycket roligare och jag skulle använda det mer själv också tror jag. Jag är ännu äldre, 44, och det är förmodligen en åldersfråga i stor utsträckning.

Kommentarer inaktiverade.