Bomba webben med bibliotekswidgets

Apropå en artikel från Internetworld som jag läste häromdagen…

Folkbiblioteken har alltid haft en viss uppsökande verksamhet, traditionellt har det rört sig om Boken kommer, bokdepåer på servicehus, arbetsplatsbibliotek, you name it. Och utbildningsbibliotek är per definition uppsökande gentemot sina målgrupper; elever/studenter och lärare/forskare.

Men på webben är vi ännu inte så bra på uppsökande verksamhet. Vad beror det på? Fortfarande vill vi gärna att människor ska komma till oss, så att vi kan bespara oss mödan med att komma till dem. Några försök har gjorts i ffa MySpace och Facebook för att bryta den här trenden. Säkert finns det också andra bra exempel som jag inte känner till. Men den där ultimata biblioteks-appen har fortfarande inte dykt upp.

För Fråga bibliotekets del i synnerhet är det intressant att finnas där människor redan finns, där behoven uppstår. Och nu äntligen ser det ut att finnas programvara som gör att tjänsten kan bli verkligt uppsökande. Det är lite kul att läsa den här artikeln och byta ut ”produkt” mot ”svar” och ”köp” mot ”fråga”

Annonser

2 thoughts on “Bomba webben med bibliotekswidgets

  1. Inom biblioteksvärlden ”säljer” vi tjänster med högt kunskapsinnehåll. Det borde vara widgets som kan ta fasta på just detta.

    När det gäller boktransaktioner är vi ännu så uppbundna vid att varje bibliotek har sitt eget lånekort etc, så att använda sådana widgets skulle bara fungera lokalt.

    Chattwidgets har det talats om länge. Nu kanske vi äntligen kan åstadkomma gemensamma sådana på nationell nivå.

Kommentarer inaktiverade.