Bibl Feed

Ständigt kreative Åke Nygren startade för ett tag sedan Bibl Feed ”Allt på ett ställe – Bibliotekens digitala lifestream”. Jag har själv inte hunnit fördjupa mig riktigt (trots att jag är en av administratörerna), men hoppas kunna göra det i jul.

Jag har kommit på att Bibl Feed ger en ganska unik ögonblicksbild av det digtala bibliotekslivet i Sverige, som det ser ut i en given stund. Här finns feeds från såväl Biblist som Platsbanken, Twitter och bloggar, Facebook, med mera. Feeds från bloggar och andra 2.0-tjänster samlar vi väl lite tillmans(kvinns). Men att samla så många olika, och till på köpet från Biblist som annars tycks ha en helt egenartad tillvaro, känns unikt.

För mig är det just ögonblicksbilden som är det spännande, och chansen att upptäcka något nytt och kanske börja följa detta nya på egen hand.

biblfeed