Läsning anno 2008

Såhär i slutet av året är det dags att summera både det ena och det andra. Något som jag brukar se tillbaka på är min läsning under året, den som gäller skönlitteratur, biografier och liknande och som jag listar under Läst.

Jag är ingen storläsare för att vara bibliotekarie, det brukar ligga runt 40-50 böcker per år, ibland mer. 2008 har jag inte ens nått upp till 30 böcker. Det har flera orsaker.

Dels arbetar jag inte på något bibliotek längre. Därför finns inte samma behov av att hålla mig aktuell med den nya litteraturen, och tillgången är därmed också mer begränsad. Jag ser aldrig de nya romanerna numera. Dels var jag sjuk i en hjärntumör, vilket gjorde att jag inte klarade av att läsa några böcker under perioden februari till maj. Efter detta har jag också blivit mer nogräknad med vad jag läser. Dålig och irrelevant litteratur får nobben direkt! Jag har inget problem med att lägga en bok åt sidan.

Inte desto mindre hoppas jag på ett 2009 då jag får läsa många och välskrivna romaner! Dessutom har jag halkat in på biografispåret också, och där är ju utbudet stort.

Liten läsvolym, javisst, men här kommer ändå mina favoriter från 2008 års läsning. Mina omdömen kan i vissa fall nås genom Läst-sidan:

1. Patient av Ben Watt
2. Människohamn av John Ajvide Lindqvist
3. Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates
4. … och jag vill leva av Ulrika Sandén
5. Miraklet i Anderna av Nando Parrado
6. Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron
7. Allt som återstår av Elin Boardy
8. Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion
9. Är det någon där? av Marian Keyes
10. Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark

5 thoughts on “Läsning anno 2008

  1. Och vad ska då jag säga, har bara lyckats läsa ut ca 25 böcker i år men jag har säkert släpat hem det dubbla. Problemet är att en del som verkar så bra och intressanta när jag ser dem på biblioteket inte verkar lika attraktiva när jag väl fått hem dem och börjat läsa några sidor.
    Jag har också läst ”Miraklet i Anderna”, mycket intressant läsning, särskilt eftersom jag för länge sedan läste ”Vi lever” om samma händelse, nu fick man en lite annan syn på saken.
    Jag köar också på ”Bibliotekskatten Dewey” – just för att jag gillar katter.
    Titta gärna in på http://bibliotekstipset.wordpress.com/ och se vad jag och några av mina kollegor på biblioteket har tänkt att läsa i jul.

Kommentarer inaktiverade.