Inre & yttre

Jag har precis bytt rum på jobbet. Omväxling förnöjer! Nu har jag en plats med sagolik(?) utsikt mot handelshögskolan och Sveavägen (bild nedan). Och för första gången sedan 2002 har jag ett låsbart skåp att förvara mina få värdesaker i.

Vilket får mig att fundera öven den gamla dikotomin inre och yttre tjänst i biblioteksarbetet. Nuförtiden har jag ju ingen yttre tjänst, i och med att jag inte arbetar som bibliotekarie. Eller, det skulle i så fall vara de föreläsningar, utbildningar och möten som jag håller i.

När jag började arbeta som bibliotekarie var inre tjänst ett för mig okänt begrepp. Det berodde på att jag arbetade som skolbibliotekarie. Där var all tjänst yttre. Jag hade en dator, den stod i bibliotekslokalen och där gjorde jag allt ”administrativt” arbete. Där planerade jag också mina lektioner som bibliotekarie, och lärare i svenska, som jag också ”fuskade” som. I biblioteket plastade jag alla böcker. Detta skedde i en miljö med en ljudnivå som jag är glad inte har givit mig bestående hörselskador. Inte en tanke kunde tänkas färdigt i den omgivningen, men roligt var det.

På nästa skolbiblioteksjobb hade jag något slags yttre/inre blandning. Jag arbetade i ett rum som låg i direkt anslutning till bibliotekslokalen, med öppen dörr där eleverna kunde kontakta mig om/när de ville. Ett helt fungerande sätt att arbeta.

Idag finns det på många bibliotek en diskussion kring hur mycket av bibliotekspersonalens tid som ska vara ”inre” resp. ”yttre”. Frågan är bland annat hur mycket av bibliotekariens ”inre” jobb som kan göras i ”yttre” tjänst.  För- och nackdelar med att finnas tillgänglig samtidigt som man arbetar med uppgifter som inte direkt rör mötet med besökaren.

Idag pratar man mycket om transparens, inte bara i biblioteksvärlden. Många skolor är byggda så att eleverna kan se in i lärarnas arbetsrum genom glasväggar. Det ska skapa trygghet och en känsla av kontakt mellan elever och lärare. Kan bibliotekslokaler fungera på liknande sätt? Vad är så unikt i bibliotekens arbete så att det måste gömmas undan bakom väggar där ingen kan se?

En viktig faktor i sammanhanget är förstås att man på de flesta bibliotek önskar ha öppet så mycket som möjligt, vilket ställer särskilda krav på inre/yttre tjänstgöring.

Vad tycker du om uppdelningen inre/yttre? Kan bibliotekens arbete utföras mer publikt än idag, eller är det bara dumt?

Mitt arbetsrum

3 thoughts on “Inre & yttre

  1. Det är ju ett serviceyrke, tycker vi ska finnas mer ute på golvet än inne på våra rum. Jag personligen skulle inte ha något emot att ha mitt arbetsrum ute i bibblan, inte minst så att folk kunde se vad vi faktiskt gör ”inne på våra rum” Har fått den uppfattningen av besökare att de tror att bibliotekarier/personalen bara arbetar i disken. Att se mig gallra gamla mögiga böcker som inte lånats sen 1970-talet ute på golvet kanske skulle ge besökaren en kick!

  2. Vilka ramaskrin det skulle bli om man gallrade, dvs kasserade böckerna, publikt! Tänk om låntagarna visste att de där böckerna som bibliotekarien plockar ner på vagnen nu ska kastas?
    ”Böcker FÅR man inte kasta!”
    😀
    Enligt min erfarenhet kanske gränsen får det publika arbetet går där?

  3. Visst. Just det där med att gallra böcker måste man smyga med när man inte har ett eget arbetsrum. Jobbar i skolbibliotek och där måste man också kasta dem någonstans där barnen (och lärarna) inte hittar dem. Annars dräller de runt och har snart hamnat i bibliotekets igenlämningslåda igen…
    Men det mesta andra är bara trevligt att göra ”publikt”. Barn gillar dessutom att hjälpa till. Fast ibland önskar man ju att man fick göra saker ifred…

Kommentarer inaktiverade.