Att kartlägga hembygden med Flickr

Lite mer Flickr blir det nu. Jag har använt Flickr i drygt 1,5 år, men jag kan inte påstå att jag under den tiden gjort några direkta djupdykningar i alla de sätt som man kan använda sajten på. Visst är jag med i några olika grupper, där jag mer eller mindre regelbundet petar in bilder med rätt tema. (…hörde jag ordet katter?)

Det som är kul med en sajt som Flickr är förstås att man kan ta del av så många andra personers foton. Därför är de olika sökfunktionerna intressanta. T ex kan det vara roligt att kolla bilder som andra har tagit av den plats jag bor på.

Inbyggd kartfunktion finns, men sökning med hjälp av den blir beroende av om folk har geotaggat sina bilder eller ej. Känner mig inte så nöjd med kartsökningarna. Dels finns det inga (få) bilder tagna just där jag bor som är geotaggade, dels är det för många modellbilder som är geotaggade. Man kan undra lite över vitsen att tagga bilder som inte föreställer någon plats.

Då funkar det bättre att söka på platser via de ”vanliga” taggarna. Eller ännu hellre fritext. Först då framträder min omgivning på bilderna! Enligt mina mått mätt bor jag i storstan nu. Men jag kommer enligt storstans mått från ”landet” från början. Därför blir jag lite förvånad över hur lantligt min nuvarande ort framträder i Flickr. Det är idel blanka vattenspeglar, simmande änder, lönnar i höstskrud, byggnader från en svunnen tid. Men så plötsligt bryter en höghusfasad av, eller kioskskylten vid tunnelbanan.

Förmodligen har jag inte riktigt begripit att allt ”utanför tullarna” fortfarande är landet för storstans inbyggare. Och att det där med hur landet och storstan blandas är det typiska för förorten.

Just bilden nedan är jag förvånad över att den inte redan finns i Flickr, tagen av någon annan än mig alltså. För det ska tydligen vara en känd vy. Kanske kan det bli ett nyårslöfte att geotagga mina bilder bättre.

Stockholmskällan finns också i Flickr, kolla gamla bilder på din gata.

3 thoughts on “Att kartlägga hembygden med Flickr

  1. Tack för tipset, där har jag nog varit och kikat tidigare någon gång. Men där finns ju ingen direktkoppling till någon karttjänst?

Kommentarer inaktiverade.