5 saker som får läsare att inte vilja återvända

Det här är en liten lista som jag har haft i bakhuvudet ett tag, kanske dags att plita ner den. Det handlar om sådant som får bloggläsare (i alla fall om de är som jag) att inte återvända till din blogg igen på ett långt tag. Saker som får folk att tappa sugen på att besöka bloggen helt enkelt.

Listan är helt ovetenskaplig och bygger på mina egna erfarenheter. Flera av dessa punkter har jag själv lyckats uppfylla vid flera tillfällen, så det är inte någon anklagelse mot någon annan. 🙂 Nåväl:

  • När en ny person hittat din blogg och vågat kommentera, så svarar du aldrig på kommentaren. Motivering: Kommunikation som uteblir är en riktig turnoff.
  • Du tillåter bara kommentarer från folk som har Google/WP/etc-konton på din blogg. Övriga kan inte kommentera. Motivering, se ovan.
  • Du bloggar en länk eller ett filmklipp helt utan att beskriva innehållet. Motivering: Hur ska man kunna veta om det är något som är intressant att klicka på?
  • Du snor innehållet rakt av från någon annans bloggpost. Kanske ändrar du lite så det ser ut som ”egna ord”. Motivering: Kopiering är aldrig kul eller innovativt.
  • Du bloggar med månadslånga mellanrum. Motivering: Har det inte hänt något här ännu?

Kan man lägga till eller ta port punkter, vad tycker ni? God fortsättning!

4 thoughts on “5 saker som får läsare att inte vilja återvända

  1. Bra punkter – jag håller med. Möjligen stör jag mig mindre på dålig uppdateringsfrekvens eftersom rss-läsaren sköter bevakningen och jag sällan behöver uppleva några fruktlösa återbesök.

    Sedan har jag en punkt som jag skulle vilja lägga till: Du kopierar dig själv och skriver i princip samma sak om och om igen utan att tillföra något nytt. Det får i alla fall mig att tröttna ganska snabbt.

  2. Håller helt med.
    Själv återvänder jag inte till bloggar där bloggaren skriver massor av inlägg varje dag med en eller två meningar i varje inlägg. Ointressant och inte mycket substans ….men det är väl ett sätt att få många besökare.

Kommentarer inaktiverade.