Nya bloggar om biblioteksfrågor i januari

Som alla vid det här laget säkert vet, har Svensk biblioteksförenings ordförande generalsekreterare Niclas Lindberg startat bloggen Osorterade tankar. Såhär skriver Niclas Lindberg själv om bloggen:

På den här bloggen kan du ta del av och diskutera mina osorterade tankar och funderingar kring bibliotek, biblioteksutveckling och bibliotekspolitik. Att tankarna när de formuleras och läggs ut här är orsoterade betyder att de inte är färdiga eller att jag slutligen kommer att tycka som jag orsorterat har tänkt. Min förhoppning är att jag ska få tänkvärda rekationer och kommentarer jag kan ha använding av i processen att gå från osorterat och oklart till sorterat och färdigtänkt. Välkommen!

Jag tycker det är oerhört sympatiskt att vi får ta del av Lindbergs tankar s a s i ”beta”. Jag tror till och med att världen och politiken skulle kunna se lite annorlunda ut om alla med lite mer makt eller i nyckelpositioner gjorde så.

Tidigt på det nya året startades också Bibliotekariebloggen av Harriet Aagaard, bibliotekarie vid virtuella enheten, Stockholms stadsbibliotek. Harriet Aagaard vill särskilt diskutera yrkesrollen, som hon har flera anledningar att fördjupa sig i, bl a ur fackligt perspektiv:

Vad är det egentligen som är bra med att vara utbildad bibliotekarie? (Förutom att jag har ett roligt jobb.) Behövs egentligen min biblioteksexamen?

Den svenska bibliobloggosfären får gärna bli ännu större.

2 thoughts on “Nya bloggar om biblioteksfrågor i januari

Kommentarer inaktiverade.