Mycket göra, lite tänka

Ibland kommer man in i sådana där perioder då man bara gör en massa saker, men inte tycks få en enda bra idé. Just nu känns det som om jag är i en sådan period. Dagarna ägnas åt att göra ett dussin saker på en och samma gång, och väl hemma är man för lat för att göra något annat än att ligga i soffan och titta på Shear Genius. (Dee är min favorit, hon skulle få klippa mig vilken dag som helst..!)

Och nu när vi äntligen kommit över sista(?) säsongen av Battlestar Galactica kopplar vi datorn till tv:n istället för till nätet.

Imorgon börjar Regionbibliotekets temaserie om biblioteksrummet, Biblioteket – ett rum med utsikt, med den första temadagen Bekräfta eller utmana?. Förhoppningsvis kan jag bidra lite till dokumentationen åtminstone, genom att fota under dagen.  En del av det jag gör i mitt jobb just nu är att skapa olika hopkok (mashups, om man vill vara lite fin och modern) av saker jag föreläst om, skrivit om eller gjort tidigare. För att kunna presentera det på nytt, för en ny publik, i ett nytt sammanhang. Tja, återanvändning är ju i alla fall inte miljöförstörande.

Blir glad över att BBL alltid är så läsvärd. Samtliga artiklar känns intressanta och läsvärda. Fastnade särskilt för Margareta Lundbergs Rodins inlägg om utbildningarna, framtiden och anställningsbarheten (s. 26). Kul också att BiblFeed uppmärksammades. Ibland känns det som om många i branschen endast uppmärksammar företeelser som kommer i tryck eller på Biblist. Då var det ju bra att det kom i tryck nu då. (Och ja, jag känner mig lite stolt över att ha gjort toppbilden på BiblFeed 😉 .)

Och nej, jag har fortfarande inte börjat skriva den där manualen för bibliotek som vill lyckas på Facebook…