Meningslöst, Bloggportalen

Sedan Bloggportalen startade 2005 har jag frekvent använt mig av den, inte bara för att registrera och pinga mina egna bloggar, utan också för att söka nya bloggar inom ämnesområden som jag är intresserad av.

Men på sista tiden har jag märkt att jag tar mig in på sajten alltmer sällan. Bloggarna är helt enkelt väldigt svåra att få någon ordning på. På mitt område, alltså Bibliotek, handlar inte en enda av de bloggar som ligger på 10-i -topplistan – när det gäller privata bloggar – om just bibliotek.

Att få en översikt över bloggar som handlar om bibliotek är inte möjligt via Bloggportalen, eftersom majoriteten av bloggarna i kategorin är felkategoriserade. (Min gissning är att det beror på att Bibliotek är den minsta kategorin, och att många tror att det blir lättare att synas om man registrerar sig för den kategorin.)

Surt sa räven, kanske någon tycker nu. Ja, förmodligen skulle jag tycka att det vore roligt om just min blogg syntes bättre i Bloggportalen. Å andra sidan har det inte någon betydelse för mina besökssiffror (tror jag). Jag tycker bara det är trist att inte bibliotekskategorin lyckas samla bloggarna om ämnet på ett bra sätt. Ö h t är väl väl så att bloggar av typen ”vardagsbetraktelser” dominerar varenda en av kategorierna.

Listan över proffsbloggar verkar funka mycket bättre. Där ligger verkligen bloggar som har bibliotekskoppling. Gissar att många ändå tvekar inför att klicka i det där ”proffs”-krysset.

Annars så gillar jag Bloggportalen därför att man kan få en samlad bild av vilka nyheter i de traditionella media som snappas upp av bloggosfären. (Tvärtom går dock inte…) Jag gillar också de fritextsökfunktioner som finns.

Det här med portaler är kanske något av yesterdays news, nu tror jag att man hittar till bloggar via lifestreams av olika slag. Bloggarna blir bara en del av allting som flödas och som mer baseras på relationer och intressen snarare än på stora och allmänna kataloger.

9 thoughts on “Meningslöst, Bloggportalen

  1. ”…baseras på relationer och intressen snarare än på stora och allmänna kataloger”
    Det var ett hyperintressant statement! Och ett perspektiv som jag inte sett formulerat så tydligt förut. Vilka slutsatser kan man mer dra av det? Kanske att om biblioteket satsar på en community-lösning som CS Library/Axiell Arens så krävs det en väldig massa engagemang, tid, arbete etc för att bygga upp relationerna och skapa intresse hos de presumtiva brukarna. Om biblioteken i st använder sig av etablerade arenor för realtioner – t ex Facebook/MySpace etc så måste man göra det utifrån arenans specifika förutsättningar. Och man måste vara lika aktiv där som på communityn, men man kanse kan fokusera mer på att skapa intresse än bygga upp ett forum för relationer.

  2. Där tror jag du har något, Peter…😉 Personligen lutar jag åt att framtiden kanske inte ligger i att skapa egna bibliotekscommunities, som du säger kräver det väldigt mycket. Men vi måste lära oss att utnyttja befintliga arenor på bästa och effektivaste sätt.

    Jag tror helt på de lösningar som arbetar med att integrera opac med bibliotekswebb, och att skapa ett visst redaktionellt innehåll. Vi måste vidareutveckla bibliotekswebbarna.

    Nu kom vi en bit ifrån det här med portaler – jag är nog lite tveksam till det här med portaler generellt. Hur används de och av vem?

  3. Jag fortsätter att spinna bort från portalämnet🙂 Håller helt med er om att det är smartare för biblioteken att finnas på redan existerande communities. Vill man ändå ha en bibliotekscommunity tror jag att den behöver omfatta en betydligt större befolkning än en kommun eller till och med region.

    Generellt tror jag att biblioteket behöver jobba på att finnas där människor redan är. Men ibland tittar ju människor faktiskt in på bibliotekens hemsida eller besöker katalogen. Därmed bör vissa kommunikationskanaler även finnas där – som till exempel möjligheten att lägga in recensioner. Däremot tror jag att dessa recensioner sedan behöver bli en del av en större helhet.

    Portalfrågan är intressant eftersom den belyser hur svårt det är att kontrollera användarstyrda system, något som kan vara svårt att leva med som organisationsälskande bibliotekarie🙂

  4. Lina [http://okuvligbibliotekarie.blogspot.com/] fick ju en rejäl smäll på fingarna i Bromölla när hon skapade plats på Facebook och MySpace. En av anledningarna var att IT-ansvariga utgick från att hon skapat en filial, virtuell, men ändå en filial.

    Jag vet inte, men om biblioteken på sociala webbar beskriver sig hellre som nya ingångar – dörrar – till biblioteken så kanske den metaforen för det virtuella arbetet stämmer bättre. Kanske som den där garderoben i ”Häxan och lejonet”.

    Eller varför inte se det som en självklar del av bibliotekens uppsökande verksamhet!

  5. Själv är jag mycket inne på uppsökandetanken, en tanke som absolut inte är ny i bibliotekssammanhang, det är bara nya arenor.
    Mer om detta på vår kommande temadag om ”Det virtuella biblioteksrummet” den 28 april.

  6. Portaler och portaler ja, vad menar man egentligen med det?
    Själv älskar jag ställen som Voice of the Shuttle (http://vos.ucsb.edu/index.asp) Göteborgs UB:s kvinnoportaler (http://www.ub.gu.se/kvinn/portaler/)

    För mig fungerar sådana platser som små ”universitet” där jag botaniserar alldeles frivilligt🙂

    Är också väldigt förtjust i Lunds temasidor:
    http://www.lund.se/templates/TwoColumnsThin____62588.aspx-
    värsta lärosätet online!

    Visst instämmer jag i vad Anna-Stina säger(också):
    ”Bloggarna blir bara en del av allting som flödas och som mer baseras på relationer och intressen snarare än på stora och allmänna kataloger.”

    Men ibland kan allt detta flödande bli ganska oöverskådligt.
    Som jag tänker kan portaler av olika slag också föda feeds:-) och widgets.

  7. Försökte nyss kommentera men texten försvann visst?

    En av frågorna var: Vem använder egentligen portaler?

    Jag ville framföra att för mig har portaler funkat som informella studierum/”lärosäten” där jag kunnat försjunka i någon sorts frivillig ”bildning”.

    Vet inte om Lunds temasidor kan klassas som ”portal”, men jag älskar dem lika väl som ”Voice of the Shuttle”
    och Göteborgs UB:s kvinnoportaler, för att ta några exempel.

    Instämmer naturligtvis i ”Bloggarna blir bara en del av allting som flödas och som mer baseras på relationer och intressen snarare än på stora och allmänna kataloger”,
    men menar att portaler liknande dem jag ger exempel på kan fylla ett annat behov, en annan funktion som inte alltid behöver vara så formell…

  8. Din kommentar innehöll fler än två länkar, därför fastnade den i filtret tyvärr, men nu kan man se den!

    Jag måste erkänna att det där ämnesportalerna faktiskt inte är så dumma alls🙂

Kommentarer inaktiverade.