”Kommentargranskningen har aktiverats”

Det här meddelandet stöter jag ofta på när jag kommenterar på någon blogg. Ibland undrar jag varför kommentaren måste granskas innan den publiceras. Jag har också tänkt på att olika bloggverktyg fungerar olika på denna punkt.

Jag har en kompis med en mycket öppenhjärtig blogg. Hon skriver verkligen om ALLT i sitt liv och skräder inte orden, men hon skriver anonymt. Hon har aktiverat kommentarsgranskingen, därför att hon ofta får mycket otrevliga kommentarer i bloggen.

En av mina bloggar har jag hållit igång i tre år. Jag har aldrig haft kommentarsgranskning eller ordverifiering på den bloggen. Under de tre åren har jag mottagit ca 5 spamkommentarer.

De två bloggar jag nämner ovan använder förresten verktyget Blogger. De tre nivåerna som finns är ingen granskning, ordverifiering och alltid granskning. Det är lite trubbigt och bidrar kanske till att många med just Blogger-bloggar har valt att alltid granska. Men det är inte så kul för den som kommenterar. Ibland kan man t ex få vänta flera dagar på att se sin kommentar dyka upp i den blogg man besökt. Det gör det omöjligt att få igång diskussioner t ex. Så varför inte ta chansen och låta kommentarerna flöda fritt (om man nu inte är i riskzonen för elaka påhopp)?

WordPress är lite lättare att jobba med, inte så trubbigt. Man kan välja att ange att antal ord som är att betrakta som spamord och som då kommer att fångas upp av spamfiltret. Man kan också ange att en kommentar ska betraktas som spam om den innehåller ett visst antal länkar, vilket spam ofta gör. Och som kommentarer på biblioteksbloggar också kan göra.

Tyvärr händer det ibland att kommentarer från trevliga kollegor fastnar i spamfiltret i den här bloggen. Det ber jag om ursäkt för! Och hoppas att jag är tillräckligt alert och inte låter dem sprattla i fångenskapen alltför länge. Tyvärr har det hänt att de fastnat där för alltid… Skämsigt. Hur gör DU med dina kommentarer?

Ikväll ser jag dock fram emot Petra Mede, hon är sådär lagom skämsig verkligen, jag sympatiserar med hennes programledarstil. Petra är bäst helt enkelt!!

2 thoughts on “”Kommentargranskningen har aktiverats”

  1. Tror också det är ett blogger-fenomen. Har själv inte haft något problem med spam, elaka kommentarer på min blogg. Följer en del bloggar och ibland märker man vilka problem folk har med kommentarer, tror det ibland handlar om otur om man retar upp en ”knäppis” som sen återkommer och ställer till obehag på bloggen. Kollar man på de stora dagstidningarnas kommentarsidor märks detta än tydligare, var och vartannnat inlägg skriker ut sitt hat och ovilja. Ger mig aldrig in i såna diskussioner utan håller mig numera till branschbloggar vilket är mkt trevligare.

  2. Jag håller med dig, Andreas, det finns en massa tjafs både här och där. Har lite svårt att förstå det uppskruvade tonläget ibland (ofta).

    Har tagit bort en kommentar en gång faktiskt på bloggen. Det var nån galning som outade KB-mannens riktiga namn.

Kommentarer inaktiverade.