Hurra, hurra! Åkes dag idag!

Så fick man då äntligen avslöja vem som blev årets Bengt Hjelmqvist-pristagare!  Å, så svårt jag har haft att hålla inne med detta! Det har varit en kamp. Men en angenäm sådan! Jag sitter i juryn, ska jag kanske förklara.

Jag kan inte komma på någon värdigare mottagare av ett pris för folkbiblioteksinsatser än Åke Nygren. För egen del har jag inspirerats av Åke sedan jag själv började röra mig i bloggvärlden för ca fyra år sedan.

På sin blogg Bibl.se tipsade Åke om tjänster som jag alltid ville prova. Så blev t ex det bibliotek jag arbetade på då ett av de första i landet att använda sig av Meebo för chattkontakt med kunderna. För att bara nämna något. Jag tror, nej vet, att många har inspirerats av Åke på ungefär samma sätt som jag. Och i många sammanhang.

Det var verkligen dags för Åke Nygren att få priset i år, det känns väldigt kul att ha fått vara med och besluta det. Stort tack, ni som skickade nomineringar, ni vet vilka ni är.

Jag upptäckte att jag bara har tagit ett foto av Åke, det är från Internet Librarian International 2007, då han var en av föreläsarna (året efter var han med och arrangerade). Det är också intressant i sammanhanget att Åke inte är bibliotekarie.

5 thoughts on “Hurra, hurra! Åkes dag idag!

  1. Instämmer – Åke är en stor inspiratör för mig också – även om jag aldrig träffat honom IRL

  2. Yay! Grattis till juryn för ett briljant val!
    Jag misstänkte redan förra veckan att det var ngt på g.
    Ett rätt av mina spådommar gick hem, nu ska bara Christer Hermansson få Greta Renborg-priset också!

  3. Instämmer i hurraropen och har åxå grattat Åke på bibl feed som självklart finns som genväg på skrivbordet. Tackar åxå Lo för bra länk till norsk avis. Kul att dela. / cgg😉

  4. Pingback: Grattis Åke « Peter Alsbjers blogg

  5. Oj oj Anna-Stina! Och ni andra! Stor kram och tack för den fantastiska uppmärksamheten! Som jag skrev nyss på Bibl Feed: jag är skakad och rörd som värsta Bond-drinken!🙂

Kommentarer inaktiverade.