Hon hade bestämt sig…

Nu var det riktigt längesedan som jag skrev om något skönlitterärt på den här bloggen.  Jag läser inte så mycket nuförtiden och det jag läser har jag bloggat på annat håll.

Hur pinsamt är det att erkänna att man gillar chick lit när man arbetar som utvecklingsledare för bibliotek? Inte så pinsamt faktiskt, jag har aldrig hävdat att jag har särskilt bra smak när det gäller någonting öht.

Om du gillar chick lit men tycker att shopahoplic-böckerna är för larviga, så kan Dumpa Matthew vara något för dig. Boken är skriven av av en kvinna som är gift med Ricky Gervais, The Office-mannen. Det nämns på baksidan, jo jo minsann. Jane Fallon heter hon förresten.

I Dumpa Matthew finns inget om shopping och nästan ingenting om make up eller kläder. Boken handlar om en 40-årig kvinna som i 4 år varit älskarinna åt en gift man. Nu äntligen ska han skilja sig, men då vill hon inte ha honom längre visar det sig. Hur ska hon nu bli av med karln? Kanske genom att infiltrera hans familj.

Det som utmärker chick lit, enligt mig, är genren innehåller humor, personlig utveckling och romantik. Allt detta finns i denna bok och den är helt klart underhållande. Ingen upplevelse man bär med sig för livet kanske, men väl för stunden.