Bloggtips – Kulturekonomi

För dig som inte har upptäckt bloggen Kulturekonomi, vill jag gärna rekommendera den. Bloggen är intressant därför att den rör sig kring ämnena kulturpolitik, kulturens finansiering och koppling till näringslivet, och kulturdebatt allmänt. Den är också forskningsanknuten och har ett eget analysbrev som man kan prenumerera på.

Bakom bloggen står Emma Stenström, forskare vid Handelshögskolan och gästprofessor på Konstfack (stod för ett minnesvärt inslag på Biblioteksdagarna 2007), och Tobias Nielsén, som arbetar med omvärlds- och ekonomianalyser för bl a kultursektorn.

När jag läser in mig lite mer noggrant på bloggförfattarna noterar jag att Emma Stenström anger sin ”bloggmoral”. Är inte detta ganska ovanligt? Hennes bloggmoral ser ut som följer:

Undviker att hänga ut individer, bloggar inte om det privata och refererar aldrig till saker jag har fått höra i förtroende eller som del av forskningsprojekt – om det inte är offentligt material. Ser bloggandet som en del av den “tredje uppgiften”.

Det känns genomtänkt och sympatiskt att ha en uttalad bloggmoral, tycker jag.

One thought on “Bloggtips – Kulturekonomi

  1. Tack för tipset!
    Minns föreläsningen från Biblioteksdagarna och gillar Emmas tvärvetenskapliga sätt att förhålla sig till tingen.

Kommentarer inaktiverade.