Den kritiska massan

Apropå mitt förra inlägg om att socialt nätverkande på webben inte är nytt för oss som har fyllt 25: Jag har ofta reflekterat över vilken som är den kritiska massan som krävs för att ett community ska fungera. Är det någon som har några siffror eller beräkningsmodeller för det? Jag har inte hittat det någonstans.

I en förening som jag är med i finns det ett forum som bara inloggade kan nå. Det är en rikstäckande förening. Ändå är aktiviteten i forumet så låg att det ofta känns meningslöst att gå in och läsa. Inget har hänt sedan förra månaden. Är vi för få i föreningen?

I en annan rikstäckande förening finns ett motsvarande forum. Varje gång jag går in där finns runt 10 nya inlägg att läsa och svara på.

Nu är ju inte ett forum samma sak som ett community, men mekanismerna borde likna varandra. Hur stort måste ett bibliotekscommunity vara för att fungera som det är tänkt? Räcker det med en kommun eller måste 10 gå samman? Borde ett bibliotekscommunity vara rikstäckande för att få tillräckligt många att vilja vara aktiva?

5 thoughts on “Den kritiska massan

  1. 😀

    Jag tror man får acceptera att majoriteten bara lurkar, det är ju t ex väldigt tydligt i Facebook. Men några vill ha ut mer, och om de inte får det kommer de att gå någon annanstans.

  2. Vad det handlar om att skapa täthet. Sedan måste det utvecklas en kultur som också ger plats till nya deltagare.
    Jag har själv ett forum-projekt på gång i ett helt annat sammanhang och brottas med samma problem.
    När det gäller föreningskultur är det väldigt viktigt vilken roll man tillmäter den diskussionen som förs på nätet i föreningen. Tror jag. Jag har många åsikter om det här. Tycker det är intressanta frågor.

  3. Jag tycker också att det här är intressant – precis som ni säger är det ju inte så enkelt att aktivitet och storlek alltid följs åt. Däremot tror jag att det är betydligt lättare att få igång ett community med fler potentiella medlemmar. Jag har inget direkt faktaunderlag här, men i princip tror jag att det är svårt för enskilda (normalstora) kommuner att skapa levande communitys. Sedan är jag helt säker på att bibliotekspersonalen har en väldigt viktig roll när det gäller att skapa intressanta diskussioner och fånga upp trådar så att inget blir hängande i luften. Liv föder liv i de här sammanhangen och det gäller att sätta igång processen.

  4. Jag tror också att personalen har en mkt viktig roll i att vara aktiva och drivande i ett bibliotekscommunity. Saker händer ofta inte av sig självt…

Kommentarer inaktiverade.