Gammal stöt saknar nätverk?

Jag börjar så smått tröttna på bilden i media av att ”vi vuxna” börjar ta till oss ”ungdomarnas” beteendemönster när det gäller den sociala webben. ”Den virtuella vänskapen har vuxit upp” skriver SvD, ”sociala nätverkssajter har gått från tonårsnöje till en arena även för vuxna”. Är det bara jag som känner mig som ett socialt nätverkande gammel-UFO i relation till de här beskrivningarna?

Mitt första community gick jag med i när jag uppnått den mogna åldern av 28 år. Det hade absolut ingen koppling till mitt arbetsliv, de privata respektive yrkesrelaterade trådarna hade inte korsats på nätet för mig, eller för andra, på den tiden. Det här är nästan 10 år sedan och communityt som gällde för folk i min ålder var Vilda Webben. På den tiden rörde sig diskussionen mest kring hur många som var ”otrogna på nätet”.  Själv träffade jag min sambo (nuvarande) via en vanlig chatt (Aftonbladet, det var tider det).

Så för mig känns det här med sociala nätverk och socialt umgänge på webben som gamla nyheter, trots att jag snart är 40. Är det bara jag som känner såhär, har de flesta andra gamlingar suttit i analog karantän under den här tiden? Eller är det bara media? Igen.

2 thoughts on “Gammal stöt saknar nätverk?

  1. Jag tycker att det är så tramsigt, de här verktygen – communities, wikis, bloggar etc – har jag väntat på i minst trettio år! Och nu finns de här. Varför ska jag inte ge mig hän?

  2. Det är klart att man ska🙂 Vi har ju redan använt de här verktygen i flera år, men det presenteras som att vuxna har börjat med detta helt nyligen.

Kommentarer inaktiverade.