Nya Meebobibliotek

Chattapplikationen Meebo står sig fortfarande som ett alternativ att använda för bibliotekens kundtjänst.

Tyresö bibliotek och Karolinska Institutets Universitetsbibliotek har precis börjat använda sig av Meebochatt. I Göteborg finns ju detta kundtjänstalternativ sedan tidigare. Finns det fler bibliotek som prövar detta just nu, som jag inte känner till?

Meebo är väldigt enkelt och gratis och därför lätt att använda lokalt. Det som krävs är förstås bemanning.

En viktig fråga är vad den bemannande personalen kan utföra för typ av arbetsuppgifter mellan frågorna, för att bara sitta och vänta går förstås inte i längden. Själv brukade jag läsa BTJ-listan samtidigt, när jag för några år sedan testade Meebo på det bibliotek där jag jobbade då. Ge gärna förslag på bra arbetsuppgifter att ta sig an mellan chattvarven! Sådana förslag tror jag många kan ha nytta av, inte minst inom Fråga biblioteket.

4 thoughts on “Nya Meebobibliotek

  1. Jag hade tänkt säga att man självklart kan jobba med vad som helst, men om man ska säga nåt specifikt så varför inte passa på att läsa sitt rss-flöde i iGoogle (eller vad man nu använder).

Kommentarer inaktiverade.