Att hålla sig uppdaterad utan att drunkna i information

Librarian In Black skriver om ett ämne som jag själv har funderat mycket kring på sista tiden. Hur håller man en konstant omvärldsbevakning, men utan att fullkomligt överväldigas av allt som finns att ta del av? Se den omfattande presentationen kring ämnet via hennes blogg. (Varför innehåller amerikanska presentationer ofta så många bilder??)

Jag har, med hjälp av handledning, försökt hitta strategier för att hantera den information som jag tar del av varje dag i form av ffa e-post, rss-flöden och information från de nätverk jag deltar i. Det går väl sådär, men det går framåt!

Nyckeln är att schemalägga, och helt stänga av e-posten under delar av dagen. Särskilt om jag ska skriva något som kräver ett uns av tankeskärpa är detta helt nödvändigt. Handledaren som vi har fått hjälp av berättade hur mycket tid vi förlorar varje gång vi blir avbrutna i en tankekedja. E-post som plingar på är värsta boven.

Man bör gärna sätta av ett par tider varje dag då t ex rss-läsare och/eller nätverken kollas. Många dagar hinner jag tyvärr inte detta (och går då in och kollar på fritiden istället… får jag lite skämsigt erkänna). Detta är ett område där jag behöver träna.

2 thoughts on “Att hålla sig uppdaterad utan att drunkna i information

  1. Att ha ett bra jobb är förstås bra ur alla aspekter. Och i mitt jobb ingår det att ha en viss omvärldskunskap, annars blir jag till väldigt liten nytta för andra. Utmaningen är att skapa förutsättningar också ute på biblioteket för omvärldsbevakning.

Kommentarer inaktiverade.