Att rösta på bibliotek

I förmiddags var jag på mitt lokala bibliotek och förtidsröstade. Man kan förtidsrösta på alla bibliotek i Stockholms stad. Kopplingen mellan parlamentsval och bibliotek är naturlig, tycker jag. De är båda viktiga funktioner i ett demokratiskt samhälle. Det var lång kö till röstregistreringen, gamla och unga på rad.

Vad gör vi med alla dessa tusentals nya(?) människor som nu strömmar till biblioteken i valtider? Jag passade på att ta mig en titt i bibliotekslokalen på mitt bibliotek när jag ändå var där. Hur lyfts bibliotekets resurser och roll fram på sträckan mellan entrén och valbåsen? Och där fanns – absolut ingenting! I vanliga fall är jag lätt missnöjd med skyltningen och exponeringen på mitt lokala bibliotek. Nu var den om möjligt ännu mer obefintlig. Varför?

Det finns ingen Facebook- eller Twitterkampanj somn kan locka massorna till biblioteket så som nu sker i samband med EU-parlamentsvalet. Det är väl detta vi har efterfrågat – att människor ska vallfärda till biblioteken? Själva tycker vi ju ofta att det är lite besvärligt att ta oss ut. Vad gör vi då med alla dessa människor som nu kommer? Det är guldläge för att få dem att upptäcka biblioteken och deras resurser!

Snälla, berätta för mig att på ditt bibliotek satsar ni på att visa era databaser/nya romaner/ljudböcker/tidskrifter och ser till att alla får veta att man kan boka in sig hos en bibliotekarie för personlig konsultation! Eller något åt det hållet. Det kräver ju faktiskt väldigt lite, bara ett par bra idéer och initiativförmåga.

6 thoughts on “Att rösta på bibliotek

  1. Är du förvånad? Själv har jag gett upp hoppet.

    Min kommuns huvudbibliotek ligger i stadens centrum. Imorgon äger ett jättestort kulturevenemang rum med många scener och olika aktiviteter på jättemånga platser i centrum. Det mesta händer på kvällen. Men då är biblioteket stängt. Årets största kulturevenemang i stan och bibblan väljer att strunta i det.

  2. Ja, jag är faktiskt förvånad. På det bibliotek där jag arbetade förut hade vi sett till att göra något som syntes. Det är ju inte svårt.

  3. Ja, det är verkligen guldläge. Det borde drälla av personal, som kan bokprata, berätta om biblioteket – det fysiska och det virtuella. Få folk att stanna kvar en kvart eller mer – locka dem in i biblioteket…..

  4. Hmmm… på vårt bibliotek kan man inte förtidsrösta, men tydligen ska man kunna rösta där på själva valdagen. Och då jobbar jag! Så nu får jag ta mig i kragen och hitta på något!

  5. Pingback: Biblioteket som vallokal « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.