Om skolbibliotekarier läser bloggar…

Två händelser fick mig nyligen att fundera över frågan hur vanligt det är att skolbibliotekarier läser bloggar och använder dem för omvärldsbevakning.

Dels undrade Lena Kjersén Edman i en kommentar på den här bloggen varför det saknades skolbibliotekarier i en diskussion som handlade om just skolbibliotek.

Dels genomför jag just nu en undersökning om bloggläsning bland bibliotekarier, bl a gymnasiebibliotekarier. Undersökningen är inte klar, så den får jag återkomma mer detaljerat till vid senare tillfälle.

Både undersökningen och en diskussion som uppstod på Skolbiblistan, där jag ställde frågan om skolbibliotekarier läser bloggar, antyder att det finns en stor grupp av personer som inte gör just det – läser bloggar. Det framgår också att det finns en (troligen liten) hängiven grupp som ser biblioteksbloggar som ett självklart sätt att hålla sig orienterad inom sitt yrke.

Det intressanta är förstås att titta på varför många inte läser och omvänt, de som läser – varför gör de det? Jag ska försöka plocka ut några orsaker som nämnts i diskussionen, genom följande belysande citat.

”Det är något med bloggar som stör mig – jag har svårt att definiera vad det är, men jag upplever det som om bloggar är ett allmänt tjatter som folk sysslar med som inte har riktigt full sysselsättning i sitt ”normala” tjänsteutövande. Det är ett nytt och i viss mån onödigt sätt att visa för sig själv och andra att man finns till och att man i bästa fall har en åsikt.”

”Jag har knappt tid att läsa mailen, när ska jag hinna blogga?!”

”När en skolbibliotekarie skriver debattinlägg om resurser och skolpolitik är det risk att chefer kan uppfatta det som att man tar interna frågor till offentligheten.”

”Tidsbrist är säkert en faktor, synsätt på sin yrkesroll som skolbibliotekarie, prioritering i sitt uppdrag. Överhuvudtaget synen på skolbibliotek spelar nog in en hel del, tror jag.”

”Min situation med tidsbrist och höga förväntningar från oförstående ledning är knappast unik och kan vara en tänkbar förklaring till “ointresset” för bloggar.”

”Eftersom det inte direkt finns ngn blogg som är så omfattande som t ex skolbiblistan utan ofta små lokala bloggar så är det svårt att veta vilken man ska följa.”

”Jag är också läsare av andras bloggar, vilket jag ser som ytterst naturligt.”

”…att omvärldsbevaka – läsa bloggar etc. är kul och viktigt. Viktigt för att kunna visionera och planera inför framtidens skolbibliotek och kunna svara på frågorna om varför skolbibliotek finns till.”

”…viljan och lusten – viktiga drivkrafter för oss alla i det vi gör och väljer att inte göra.”

”Allt sker INTE på arbetstid i skolbiblioteket, för vem har sagt att det ska fungera så?”

”…är bloggytan, liksom Twitterytan en möjlighet att nå ut, informera, ta kontakt, dryfta, utveckla, synliggöra…”

”…jag skulle också vilja vara lite tuffare och understryka varje skolbibliotekaries skyldighet
att hålla sig ajour via bloggar för att  ha koll på sin omvärld!”

Så, varför läser man INTE bloggar? Tydliga faktorer som kommer fram i citaten ovan är tid- och resursbrist, samt i viss mån okunskap.

Varför läser man då bloggar? Omvärldsbevakning är en orsak som tydliggörs i diskussionen. Men också lusten att kommunicera, bygga nätverk med andra och synliggöra biblioteket, framförallt genom att blogga själv.

Själv slås jag av den energi och eldsjälsanda som verkligen finns bland skolbibliotekarier i landet. Trots allt!

Läs hela diskussionen via Skolbiblistans arkiv, samt via blogginlägget Inget nytt under solen.

10 thoughts on “Om skolbibliotekarier läser bloggar…

  1. Jag tror att många människor inte inser att bloggen bara är ett publiceringsverktyg, precis som tidningar, tv eller radio. De tror att allt som publiceras i bloggform är av likartat slag och är man skolbibliotekarie och har sett sina elever blogga om ”dagens outfit” eller trillat in på någon blogg om en persons vardagsliv, så tror de att alla bloggar är likadana. Kanske behövs en blogglänksamling just för skolbibliotekarier?

  2. Jag kommer i alla fall uppdatera och vidareutveckla den. Omvärldsbevakning ligger mig varmt om hjärtat.

  3. Vad bra!🙂

    Jag vill bara förtydliga: att läsa bloggar har förstås inte ett egenvärde i sig. Det är inte det jag är ute efter i det här inlägget, kanske blev det lite felfokuserat. Det är förstås omvärldsbevakningen i stort som är riktigt intressant och hur man ser på vilka kanaler som kan användas för det ändamålet.

  4. Jag håller med dig om att det är omvärldsbevakning i stort som är intressant och jag tänker att det är ju ngt som vi alla göra mer eller mindre av men att vi inte kallar det för omvärldsbevakning kanske. Fast å andra sidan så skulle det vara intressant att fundera över hur mkt man prioriterar det. Jag tänker också att det kan vara bra att strukturera upp sin omvärldsbevakning och att vi borde delge varandra mkt mera tips till varandra t.ex. via skolbiblistan.

  5. BLOGGINSPIRATION!!!! LÄSINSPIRATION! MUSIKINSPIRATION!
    Missa inte
    Walkingbass
    ”IB-oratoriet”! !!

    EN LYCKLIG BLOGGLÄSARES (= min)
    upphetsade Bloggrekommendation
    till er som läser detta och är
    gymnasiebibliotekarier
    och
    gymnasielärare

    Min favoritbloggare är gymnasieläraren (musikläraren?) Walkingbass.
    Nu har han och kollegan B (lärare i svenska och engelska) gjort ett soundtrack till sins gymnasisters rätt digra – och alldeles utmärkta – litteraturlista.

    Här ett utdrag som lockbete:

    Det osynliga barnet Det dere. Rickie Lee Jones
    Madame Bovary Förälska mig.LeMArc
    Juloratoriet Jag ville slå dig med häpnad. Bo Sundström
    Doktor Glas Creep. Radiohead
    Mörkreta hjärta. Fantasy.Meshell Ndegeocello
    Ett dockhem. The Moon is a Harsh Mistress. Radka Toneff
    Tranströmer Both Sides Now. Joni Mitchell

Kommentarer inaktiverade.