Litterär vampyrvandring

Genomkyld efter två timmar utomhus i hällande regn och 10 plusgrader känner jag mig ändå ganska nöjd med min söndagsaktivitet – Låt den rätte komma in-vandring i Blackeberg. Under ledning av en mycket tapper och entusiastisk guide.

Stockholms stadsmuseum arrangerar hela sommaren (om vi nu får sommar någon gång) filmvandringar om några svenska filmer som är baserade på romaner. Det erbjuds Millennium-vandring, Snabba cash/Aldrig fucka upp-vandring och Låt den rätte komma in-vandring, flera gånger i sommar. Så om du bor i Stockholm eller ska dit på semester, kolla stadsmuseets webbplats och boka biljett i tid!

Det speciella med en vandring som baserar sig på både film och bok är bland annat att många detaljer, t ex platser, ändras från roman till filmmanus. Vissa platser är kanske snygga att filma och andra passar inte alls trots att de har en viktig del i boken.

Låt den rätte komma in spelades, som väl de flesta vet, in till stor del i Luleå, för att få till snön på rätt sätt. Många händelser har också flyttats inom närområdet Blackeberg för att få rätt stuk på t ex gångtunnlar. Idag fick jag se var Göran med katterna egentligen bodde, och var Virginia egentligen blev biten av Eli. I boken var det ju inte alls i gången upp till Blackebergs torg, som det är i filmen. Se bilden nedan.

När jag läste boken Låt den rätte komma in för några år sedan, var jag inte särskilt bekant med Blackeberg. Inte över huvudtaget kan man säga. Sedan dess har jag flyttat  så nu bor jag i närheten. Det gav en ny dimension när jag såg filmen. Boken kunde jag inte koppla geografiskt på samma sätt, så på så vis gav det mig mycket extra att gå den här vandringen. Rekommenderas!

Autentisk Blackebergshistoria kan man få via Blackeberg.org. Lika spännande, minst!