Tre sätt att sommarpimpa bloggen!

Nu på sommaren blir man lätt lite latare vad gäller bloggandet. I alla fall om man bloggar utifrån sitt jobb eller yrkesområde. Det är ju meningen att man ska koppla bort på semestern! Jag brukar tycka att det kan vara en bra tid för byte av layout och andra roliga pimpningar, som man kanske inte hinner med under resten av året. På en av mina andra bloggar, som tillhandahålls av Blogger, har jag testat lite nya tjänster. (WordPress.com är tyvärr inte så lätt att jobba med när det gäller externa widgets.)

1. Talsyntes. Jag har infört talsyntes på bloggen med hjälp av den svenska tjänsten Read speaker. En syntetisk röst läser upp hela blogginläggen, när man klickar på länken ”Lyssna” strax under varje rubrik. Se exempel nedan. Ett enkelt sätt att göra din blogg mer tillgänglig!

2. Exponera mer av ditt innehåll! LinkWithin ger möjlighet att i varje blogginlägg också exponera innehåll, ffa bilder, från gamla inlägg i bloggen. Ett bra sätt att få mer sidvisningar i bloggen och lyfta fram bortglömda inlägg som kan vara värda att läsas igen. Se exempel nedan.

3. Direktöversättning. Om du skriver på svenska, kanske har du ändå läsare som kommer från andra språkområden och som skulle bli överlyckliga över att förstå mer av vad du skriver? Hjälp till genom en översättningswidget! Jag testade en som använder Google Translate. Widgeten är förinställd på från engelska till annat språk, men det är lätt att ändra språk själv då man ska göra själva översättningen.

Det finns många andra widgets därute, vad vill du ha? Det är bara att Googla… Särskilt om du inte har WordPress.com. Exempelbild för talsyntes och LinkWithin:

Blogger

2 thoughts on “Tre sätt att sommarpimpa bloggen!

  1. Jag är lite osäker på hur inläggen väljs ut, men jag tror att det har något med metadata att göra. Det verkar så iaf. Håller med om att det skulle passa för bokbloggar!

Kommentarer inaktiverade.