Bloggverktygsvåndor

På senaste tiden har jag börjat tröttna rejält på hur min blogg ser ut rent visuellt. Åh, så tråkig den är, jag vill byta layout! Men av de färdiga mallar som WordPress.com tillhandahåller finns det ingen som lever upp till mina önskemål: minst tre kolumner, utbytbart sidhuvud, fasta sidor samt de widgets som jag önskar mig och en ren och snygg layout!

När jag startade den här bloggen för några år sedan tyckte jag att WordPress erbjöd så snygga layouter, men de har ju faktiskt inte kompletterats med några nya sedan dess. Ni som är duktiga på att knacka egen kod använder förstås WordPress.org. Men så flink är inte jag.

Det finns andra nackdelar med WordPress. Det går inte att klistra in kod i widgets eller poster hursomhelst. Det innebär att man ganska ofta måste avstå från att visa något som man gärna skulle haft med i bloggen. Eller så blir man fiffig på att kringgå det.

Ann Östman har nyligen bytt tillbaka till Blogger från WordPress. Lo Claesson har bytt från Blogger till WordPress. De flesta biblioteksbloggar verkar använda sig av Blogger. Det är kanske för att det verktyget verkar enklast om man inte är så insatt. Grundlayouterna i Blogger är ju ruggigt tråkiga, tycker jag, men numera finns det många sätt att pimpa sin Blogger-blogg. Mycket extra widgets. Men fortfarande bara max två kolumner…

Jag får nog fortsätta att fundera på vad jag ska göra åt min blogg, för nåt behöver göras. Det är lite som när man inte har flyttat på ett tag och det börjar klia i kroppen efter ett nytt ställe. Eller det kanske bara är jag…

11 thoughts on “Bloggverktygsvåndor

  1. Hej!
    Jag återvände till Blogger just av den anledningen du beskriver:”Det går inte att klistra in kod i widgets eller poster hursomhelst. Det innebär att man ganska ofta måste avstå från att visa något som man gärna skulle haft med i bloggen.”
    Mallarna blev även jag trött på-inte för att Bloggers är så upphetsande heller, men du kan i alla fall göra tillägg på ett enkelt sätt. En funktion jag också uppskattar är ”Blog this”, som gör att du snabbt kan få in ett nytt inlägg när du hittar nå´t intressant i ditt läsande på webben.
    Jobbar också med en hel del andra bloggar som finns i Blogger, då blir det ju naturligtvis enklast att samla så mycket som möjligt på samma ställe.

    Antar att man helt enkelt får lära sig lite mer om programmering för att få fram just det du själv längtar efter(på BHS fick vi lite grunder, men kunskaperna behöver fräschas upp).

  2. Jag använder Blogger för min kattblogg och det är helt ok! Jag har inte så stort behov av 2.0-funktioner på den, och mycket går att göra layoutmässigt med hjälp av widgets som är utvecklade av utomstående, iom att Blogger accepterar koden.

  3. En lösning som du redan är inne på är eget webbhotell. Jag tröttnade också till slut på alla begränsningar som de gratis bloggverktygen använder och hyrde eget.

    WordPress installerar du enkelt med ett knapptryck för det mesta och sen kan du få så många kolumner och widgets du bara önskar😀

  4. Jag gjorde faktiskt en blogg i WordPress med tre kolumner (som jag också helst vill ha), under en kurs, men jag har tyvärr glömt det mesta hur man gjorde. Har inte gett mig på den igen, främst av tidsbrist. Får väl försöka ta mig tid nån gång – för jag betalar ju för webbhotellet!

  5. Vill man ha kontroll men ändå inte fördjupa sig i programmering allt för mycket kan man ju skapa snygga hemsidor med Rapidweaver som jag använder mig av, men som henri säger måste man ju ha något typ av webbhotell.

  6. Jag har pausat min blogg för att hinna med annat men det börjar blir dags att börja igen och det vore kul att förändra den. Jag följer dina våndor!

  7. Det finns mycket hjälp att få med wp. Skulle gissa att alla som kan något om kod använder wordpress.org. Jag är själv inte jätteteknisk men lyckades sätta upp min wp-blogg nyligen med hjälp av
    http://borjablogga.se/wordpress/installera-wordpress-27/
    Behöver du hjälp med något brukar det fungera att ställa en fråga på bloggy.se, eller kontakta mig direkt, jag har ju nyss gjort det och borde minnas.

  8. Jag körde wordpress påe get webbhotell i ett och ett halvt år och har även lekt med wrodpress.com… med sedan 8 månader tillbaka kör jag blogger fast på egen domän. Det ångrar jag inte!

Kommentarer inaktiverade.