Kunskapsspridning – en bloggutmaning

NE:s Kunskapsbloggen uppmanar oss att ”Ge ett till tre exempel på valfri bok, film och/eller låt som du tycker bidrar till kunskapsspridning!”. Det låter ju som en helt ok bloggutmaning, tycker jag. Det är ju bland annat det som vi vill uppnå inom biblioteksbranschen – att sprida kunskap i olika former.

Mitt val av bok blir en roman som ger en uppfattning om hur det är att leva som dövblind – Nästan som alla andra av Joanne Greenberg. Jag läste den nyligen, och att jag väljer en skönlitterär bok istället för en fackbok är inte en slump. Ofta kan vi få en djupare kunskap genom att läsa något som ger en känslomässig resonans. Jag tror att information blir till kunskap i en process där våra känslor också är inblandade, på ett eller annat sätt. Jag vill inbilla mig att Nästan som alla andra ger en bild av hur det är att leva med att vara både döv och blind. Svårt för oss icke funktionshindrade att förstå hur en sådan tillvaro kan se ut. Låna på närmaste bibliotek.

Mitt andra val av kunskapsspridare blir väl inte heller så ortodoxt. Jag väljer min favoritkatastroffilm – The Day after Tomorrow. Visst, det är en katastrof/actionfilm med svårt nationalistiska tendenser. Men bara själva idén ”Vi gör en actionfilm om klimatfrågan!” är värt en stjärna i kanten. Att filmen sedan till stor del utspelar sig på New York Public Library – den sista utposten i civilisationen, gör inte saken sämre. Men sprider filmen kunskap, är frågan. Jag tycker nog det, även om filmen är behäftad med alla de överdrifter som krävs för en spännande story. Här får vi en bild av vad som kan hända om polerna smälter och Golfströmmen avstannar. Istid på hela norra halvklotet – världsomspännande klimatkatastrof! Även här gäller tanken om att kunskap skapas när man känner ett engagemang.

Mitt tredje tips blir ingen bok, film eller låt, utan de två webbplatserna Kunskapsspanarna och Fråga bibliotekets svarsbank. Här man man ta del av bibliotekariers vägledning till kunskap. Kunskapsspanarna består av bibliotekarier som tipsar om fördjupningsläsning i anslutning till Kunskapskanalens program. Fråga bibliotekets svarsbank innehåller svar på frågor som ställts till tjänsten Fråga biblioteket. Webbplatsen är välbesökt.

Kunskapsspanarna

6 thoughts on “Kunskapsspridning – en bloggutmaning

  1. Pingback: Kunskapsbloggen » Blog Archive » Glass med bibliotekssmak

Kommentarer inaktiverade.