Teknik som religion

Internetworld har en artikelserie om Evangelister. Och visst handlar det om tro och predikan, men i ett profant sammanhang. Jag tycker att det är lite lustigt att religiösa beteckningar gärna används när det handlar om att sprida en ny idé eller, för all del, produkt.

En evangelist i den nya världen är en person som kan tala engagerat för en sak. Det handlar om att brinna för något, dygnet runt. Vi brukar i bibliotekssammanhang ibland tala om eldsjälar. Vi talar om att känna ett ”kall” och att det kan vara den historiska orsaken till att vi är dåligt betalda i biblioteksvärlden. Vi gör vad vi gör för ”det är ju så roligt!”.

På Microsoft kan man vara anställd som Evangelist. Och jag hyser en stark misstanke om att det inte alls är dåligt betalt. En evangelist berättar såhär om sina arbetsuppgifter:

Jag skriver artiklar och bloggar, och ibland skriver jag i rumänska it-tidningar. Jag håller presentationer på konferenser, pratar inför potentiella kunder, pratar på presskonferenser, pratar med personal.

Oj, det låter nästan som mina egna arbetsuppgifter. Det får mig att fundera över vilka som brukar kallas för evangelister i bibliotekssammanhang. Min erfarenhet är att det under de senaste åren har varit i samband med webb 2.0-utvecklingen som man möjligen har talat om evangelister. Det finns bibliotek 2.0-evangelister. Håller ni med mig?

De personer som jag själv spontant skulle tänka på i det här sammanhanget är Michael Casey, John Blyberg och en rad andra manliga biblioteksprofiler från USA. Jag tänker också på Helene Blowers när det handlar om lärande och 2.0. Elyssa Kroski och Sarah Houghton när det handlar om bloggande. När det gäller svenska kollegor tänker jag på Åke Nygren, Peter Alsbjer, Erik Stattin… Jag tänker också på Lina Ydrefelt som har ett tydligt perspektiv. Men fler finns!

Finns det någon som du själv uppfattar som en biblioteksevangelist i Sverige (dock inte anställd som sådan)? Det behöver inte handla om 2.0… Kommentera gärna!

2 thoughts on “Teknik som religion

  1. Jag lägger otvetydigt min röst på Anna-Stina!🙂

    Och på Linnéa Sjögren, Carina Ahlberg, Åsa Jenslin, Malin Cantwell, Ann Östman, Anna Hallberg, Linda Tillander, Anja Säker, Lo Claesson, Maria Andersson, Birgitta Hellman, Ann Wiklund, Anne Hederén, Elin Nord, Siska Humlesjö, Ingela Wahlgren, Anna Gustafsson-Chen, Moniqa Norrgård och en massa andra duktiga och inspirerande tjejer i bibliotekssverige som håller visionen om det sociala mediebiblioteket levande….

Kommentarer inaktiverade.