Bokmärken – vad använder du?

Som barn samlade jag på bokmärken. Det skulle helst vara fina änglar och med glitter på. Nuförtiden tror jag att de flesta får helt andra associationer när man säger ”bokmärken”, att det bl a handlar om en funktion i webbläsaren.

Bloggen Scary Mary har ett bra inlägg om bokmärkestjänster. Hon listar 7 olika sätt att använda bokmärken. Själv tycker jag att bokmärkestjänster borde vara ett självklart redskap för varje bibliotekarie. Och att använda sig av en tjänst, och inte bara av webbläsarens ”Favorit”-ikon, gör det så mycket lättare att dela dina viktiga länkar med andra.

Själv använder jag mig mest av Delicious. Jag förstår inte hur jag skulle klara mig utan numera, förstås. Där kan jag samla allt intressant jag hittar, kategoriserat med olika ämnestaggar, som gör det enkelt för mig att söka fram länkar inom ett visst ämne. Om jag klickar på t ex taggen Facebook, så hittar jag alla artiklar, bloggposter etc som jag samlat i ämnet.

Delicious kan förstås feedas på olika sätt. Jag har lagt ett rss-flöde från mitt Deliciouskonto i högermenyn på den här bloggen. Jag har lagt rss-flöden från olika taggar på andra platser på nätet där jag behöver dem.

Här finns ett användningsområde för t ex bibliotek. Om biblioteket har en webbplats där bibliotekets e-resurser presenteras, kan man komplettera dessa resurser med ett flöde från bibliotekets eget Deliciouskonto (via t ex en widget, beroende på vad webbplatsen tillåter). Eller så kan man låta länkar från samtliga konton i Delicious, sorterande under en speciell tagg, bli ett flöde som biblioteket visar.  Ett modernare och mycket mer dynamiskt sätt att jobba med webbresurser än de gamla länklistorna.

Och inte minst, om man använder en bokmärkestjänst SER man vad kollegor när och fjärran sparar som intressant information. Det blir inte längre en fråga mellan mig och min pc.

Bild hämtad från Svenska kyrkan.

4 thoughts on “Bokmärken – vad använder du?

  1. Jag tycker också att Delicious är den bästa bokmärkestjänsten. Tidigare använde jag mig av magnolia, men de kraschade ju… Ibland blir jag lite orolig att det ska hända även Delicious, så det har hänt att jag sparat både där och i Google Bookmarks, när det är nåt jag verkligen vill kunna hitta tillbaka till igen.
    Det fina med sociala bokmärken är ju att man genom dem kan få tips utifrån vad andra bokmärkt, samtidigt vill man kanske ibland INTE avslöja vad man bokmärker (jag jobbar på ett företag, där jag kanske söker upp något åt dem som jag inte vill skylta med) och då är det fint att det går att göra vissa bokmärken privata.

  2. Delicious är verkligen oövervinnerligt som arbetsverktyg! Dessvärre blockar jobbets webbfilter just delicious:

    Access to URL: http://delicious.com/.
    Has been blocked due to a URL Category violation.
    Category: [Sex]

    …ända tills jag idag märkte att det funkar alldeles utmärkt med Firefox!

  3. Ja, nackdelen med att ha allting viktigt i en särskild webbtjänst blir ju att om den kraschar/läggs ner så står man där en massa info fattigare.. Min mardröm är att detta ska hända med Flickr…😉

  4. Tackar för omnämnandet! För att vara extra säker kan man ta backup på sin bokmärken med jämna mellanrum, oavsett om de ligger i webbläsaren eller hos Delicious.

Kommentarer inaktiverade.