Pröva, testa och pröva igen

Ja, det är väl vad vi ägnar oss en hel del åt i biblioteksvärlden. Jag hoppas att det är så i alla fall. Mitt eget arbete är åtminstone präglat av att pröva sig fram!

I förrgår ägde avslutningen av Tvinningprojektet rum, som jag har agerat projektledare för i två år. Ett projekt som har syftat till att pröva vad det kan ge att samarbeta mellan bibliotek, och som också har prövat olika metoder för kunskapsutveckling på bibliotek. Det handlar om metoder för utvärdering, användarfeedback, reflektion i personalgruppen, med mera. Vad måste till för att tvinning ska fungera? Vilka positiva erfarenheter och svårigheter har projektdeltagarna upplevt med tvinning? Det kan man läsa via konferensdokumentationen. Föreläsarnas presentationer dyker upp efterhand så fort jag har fått dem.

Det blev en, i mitt tycke, intressant dag, med mycket fokus på forskning och virtuella verktyg. Ett medvetet val. Konferensen, och även metodboken som projektet resulterat i, heter Ett steg till!. Som en markering att nu har vi tagit ett steg framåt. Men vi behöver ta många fler!

Jag känner mig nöjd med metodboken som vi har satt ihop tillsammans i projektgruppen. Det är så roligt att se sina texter och bilder få ett mer upphöjt liv i en snygg grafisk form! Hoppas jag är lika nöjd om ett halvår. Och hoppas även att många andra ska få nytta av boken. Den ska skickas ut till folkbiblioteken i landet, men kan också beställas här. Inom kort ska den också gå att ladda ner som pdf.

Ett paper om projektet från konferensen Mötesplats inför framtiden går att ta del av här.

Ett steg till!

För min egen del har det varit två osannolika år, då jag har haft hand om det här projektet. Jag var nyanställd som konsulent när jag fick projektledaruppdraget, och att få ihop projektuppstarten var nog bland det mest stressfyllda som jag någonsin gjort. Allt var ju nytt, jag kunde inte luta mig mot någon erfarenhet eller rutin, vilket jag i viss mån har börjat kunna göra nu. Men det gjorde ju också att jag lärde mig mycket.

Sedan blev jag svårt sjuk och jag var helt borta från projektet i totalt 5 månader, lyckligtvis över sommartid. Tack vare smidigt samarbete mellan konsulenterna/utvecklingsledarna vid de olika länsbiblioteken gick det bra ändå.

Jag skulle verkligen vilja rekommendera alla som är intresserade av biblioteksutveckling att söka konsulent/utvecklingsledartjänster. När jag själv sökte trodde jag att jag var för ung, men det visade sig att så inte var fallet. Det är inte lätt att få jobb, jag vet, men trägen vinner. Det är bra om man visar att man vill något, genomför saker och skapar sig ett nätverk av likasinnade. Det gäller nog alla jobb.