Den nyfikna bibliotekarien?

På väg från en sammankomst på arbetet imorse diskuterade jag med en kollega. Vad är viktigast när man arbetar som bibliotekarie, vilka egenskaper krävs för att resultatet av arbetet blir någonting bra och lyckat? Vi enades om att nyfikenhet är en av de viktigaste egenskaperna man kan ha.

Nyfikenheten driver dig framåt och även om du inte kan allt, så strävar du efter att ta reda på hur saker och ting ligger till. Även om det var längesedan du fick din formella utbildning, lär du dig hela tiden nytt om du är nyfiken.

Att vara nyfiken på andra människor ingår i det här. I våras var jag med och arrangerade konferensen Den kommunikativa bibliotekarien. Kan du vara kommunikativ gentemot andra människor om du inte är nyfiken?

Kan du ens ha roligt på jobbet om du inte är nyfiken på vad dagen ska föra med sig? Stefan Einhorn skriver:

Problemet med det samhälle vi lever i är inte att det finns för mycket nyfikenhet. Problemet är att det finns alldeles för lite.

Du som läser, vad tror du själv om nyfikenhetens relevans för biblioteksarbetet?

9 thoughts on “Den nyfikna bibliotekarien?

  1. Kan bara hålla med. Att söka information, ta till sig litteratur etc. handlar till stor del om nyfikenhet. Det är det som är så roligt med yrket tycker jag, att man får vara nyfiken och bekanta sig med allt möjligt!

  2. Håller helt med dig! När folk frågar varför jag tycker så mycket om mitt jobb brukar jag ofta säga att det är för att jag får lära mig nya saker varje dag, om högt och lågt, smalt och brett. Det är något som jag tycker många förstår och kan relatera till. Och för mig är det en glädjande drivkraft att veta att varje informationspass jag har kommer leda till att jag lär mig något nytt om världen.

  3. Hej Anna-Stina!
    Ge nyfikenheten en chans! är min privata jobbvision som jag gillar att tänka på om jag någon gång undrar vad jag gör på jobbet. I min vision innebär det nyfikenhet i dubbel bemärkelse.

    Jag vill tänka mig att jag ger nyfikenheten en chans till alla människor i vårt samhälle genom allt detta som bibliotek har att erbjuda (information, möten, skönlitteratur, musik, diskussioner, ja det finns massor att bli nyfiken av som bibliotek har). Dessutom tror jag att nyfikenhet är jätteviktigt för att vara en ”levande” bibliotekarie, på det sätt som du beskriver i ditt inlägg.

    Nyfikenhet i positiv bemärkelse tror jag är en egenskap som är mycket betydelsefull generellt. Ja, tänk om vår värld var fylld av positivt nyfikna människor! Då skulle det bli rusning till biblioteken 😉

  4. Kan inte annat än hålla med er alla. Visst är det nyfikenhet och lusten att lära som gör att det är så himla kul nästan varje dag.
    Jag har en förkärlek för att lösa korsord och spela sällskapsspel av typen TP. När min man tycker att jag besitter en massa konstig kunskap som han ibland undrar var jag fått ifrån så brukar jag svara att det är en yrkesskada. För i infodisken är det ju alltid bra att kunna lita av varje och ha en bra associationsförmåga för att kunna hjälpa besökarna tillrätta med sitt informationsbehov.

  5. Ja, tänk vad tråkigt det skulle vara om man inte fick testa nya saker då och då. Jag håller med Siska, en av de bästa sakerna med det här jobbet är att man lär sig en massa saker som man aldrig trodde skulle ingå i arbetet.

  6. Huvudet på spiken! Nyfikenheten och lusten att lära sig mer om allt möjligt, det är nog drivkraften för många bibliotekarier, och det stämmer in på mig också!
    Det är nog därför som det riktigt ”bubblar” kring oss när vi träffas, och minglar… alla vill veta mera, dela med sig och berätta, och få aha-upplevelser. Återigen kommer jag på att jag har världens bästa jobb!

  7. Pingback: A Librarian’s 2.0 Manifesto – punkt 3, 4, 5 « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.