Problemet med Twitter som konferensdokumentation

Det finns en hel del skrivet på nätet om hur man kan använda Twitter för att bevaka och dokumentera konferenser. På mitt jobb ordnar vi många konferenser och studiedagar. Ofta uppmanar vi deltagarna att twittra och tillhandahåller en särskild hashtag (#) för detta ändamål. Att ta del av vad deltagare tycker och finner intressant är ovärderligt för oss som arrangörer. Och säkert också för andra deltagare och icke-deltagare.

Men – problem hopar sig vid vår horisont! Dert visar sig nämligen att tweets bara går att söka på, dvs. sparas, i ungefär en vecka (några dagar till eller från). Vi som arbetar långsiktigt med dokumentation och utvärdering, hur ska vi hantera den flyktiga Twitterinformationen? Den känns ändå viktigt att kunna ta del av, kanske flera månader efter att ett evenemang har ägt rum.

Jag ställde frågor kring detta på Twitter/Facebook och fick tips av Henri, Librarianishish: En lösning kan vara Tweet Scan Backup. Här kan man spara tweets från konton som man själv anger, kanske ffa sitt eget konto.

”Problemet” med konferenser är förstås att väldigt många twittrar och att det då blir svårt att spara på just detta vis. Jag har inte hittat några alternativa sätt att spara tweets, om man inte gör det på egen server i någon form. Är det bara att acceptera att det som skapas i twitter är ytterst förgängligt? Eller hur gör man? Vad är det som vi inte har begripit?

För vår del blir det förmodligen så att vi kopierar över konferenstweets till ett vanligt worddokument eller liknande och sedan sparar på egen server, alt. publicerar i html på vår egen webbplats (hur blir det då med upphovsrätten förresten)?

Det här ”problemet” måste väl fler ha?

Nu ska jag läsa The complete guide to Twitter och kontemplera över om jag är en person som försöker tvinga ett 1.0-tänkande på ett 2.0-verktyg.

8 thoughts on “Problemet med Twitter som konferensdokumentation

  1. Pingback: Tweets that mention Problemet med Twitter som konferensdokumentation « BiblioBuster -- Topsy.com

  2. Ja dette er et reelt problem. Jeg bruker p.t. Twapper for at samle opp tweeds fra konferanser. Dette program ser litt ”hjemmesnedkret” ut – og jeg vet ikke hvor lenge arkivet ligger der.

    Alle skolebibliotekrelevante konferanser som jeg ”falder over” blir vanligvis transmitert via SBNINGEN – på forsiden: http://skolebibliotek.ning.com – I dag 6.11 fra AASL 2009

    – og seinere lagt over i arkivet i undergruppen ONLINE – teach yourself (for livslang læring)
    http://skolebibliotek.ning.com/group/online

    Se f.esk Twapper-arkivet på Internetdagerna 2009

    Det er mulig å konverter det ferdige Twapper-arkivet til en Excel-fil – med problemer med æøå – som så må rettes opp seinere. Men kanskje er det lettere bare å kopiere alt over med ALT+C og så lime inn med ALT+V i et worddokument

    KISS – eller noe som har bedre – men enkle forslag?

    mvh Niels Damgaard
    OSLO

  3. Jag har uppfattat att Twitter är ett privat projekt som ska avslutas inom ett par år.

    Har jag uppfattat rätt – eller missuppfattat?
    Förklara gärna, tack, (Jag vet att det är fler bibliotekarier som undrar över samma sak.)

  4. Att Twitter är ett privat projekt som ska avslutas inom ett par år är mer än vad jag har hört. Vems privata projekt är det då? Om det redan är bestämt att det ska avslutas så undrar jag om särskilt många skulle tycka att det känns meningsfullt att använda det. Utveckling av Twitter skulle då också vara meningslös, och Twitter utvecklas ju fortfarande.

    För mig är Twitter en informationskanal som jag använder mest för omvärldsbevakning och när jag själv vill sända ut något jag tycker är intressant, t ex en text.

    För något år sedan spåddes Facebook bli en fluga, men det växer fortfarande, mycket tack vare att sajten hela tiden har anpassat sig efter människors beteenden. Jag tror att det kan bli något liknande med Twitter, det måste fortsätta kännas relevant om det ska finnas kvar.

  5. Pingback: Problemet med Twitter som konferensdokumentation II « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.