Med livet på creative commons-licens

Efter första dagen på Infotrender, det jag starkast tar med mig från idag är Joakim Jardenbergs presentation där han berättade att han erbjuder sitt liv på creative commons-licens. För att förtydliga, så handlar det om att eftersträva största möjliga transparens i (nästan) allt man gör.

Man kan t ex se på hans webbplats Jardenberg unedited hur åtminstone hans professionella dagar artar sig. Jardenberg berättade också hur känsligt det kan vara då man utökar sin transparens att gälla inte bara sig själv, utan också sin omgivning. Att t ex blogga eller twittra om andra personer som inte har blivit tillfrågade.

Själv har jag funderat oerhört mycket på de här frågorna. Jag är en person som är ganska lätt att kartlägga via de sociala medierna. Jag driver inte bara två bloggar med anknytning till min profession, jag driver också två privata bloggar, samt twittrar och Facebookar stundtals ganska ohämmat. Enligt mina egna resonemang kan jag bara tjäna på att vara transparent, både i jobbet och privat. Jag har aldrig haft negativa erfarenheter av att publicera varken text eller bild om mig själv på nätet. Tvärtom, det har snarare berikat mitt liv och gjort att jag fått kontakt med människor jag annars inte hade träffat och att jag fått fördjupad kontakt.

En sak har jag dock försökt att hålla mig ifrån, och det är att blanda in familj eller arbetskamrater i min egen transparensfilosofi. Jag tycker nog ändå att man ska ha en chans att välja om man vill figurera eller ej, åtminstone när det gäller privatlivet. Professionellt kan jag dock tycka att alla i vår bransch har något av en skyldighet att göra sig själva synliga.

Jag har förstås också egna gränser för min transparens och de är tydliga. Det jag går på är magkänslan. Det finns mycket som jag inte delar också. Men – det finns ju oerhört mycket som faktiskt går att dela. Sedan är det upp till andra om de vill ta del av det eller väljer att koppla bort mig från sina informationsflöden.

One thought on “Med livet på creative commons-licens

  1. Pingback: jardenberg kommenterar – 2009-11-25 — jardenberg unedited

Kommentarer inaktiverade.