Bibliotekschefer bloggar! – Del 1. Lo Claesson

Nu påbörjar jag en ny bloggserie (även om jag även ska forsätta den ”gamla” om Librarian 2.0-manifestet) om bibliotekschefer som bloggar. Att bibliotekschefer delar med sig av sina tankar i olika frågor ser jag som oerhört intressant som medarbetare inom biblioteksvärlden. Bibliotekschefer har ändå lite större makt än många andra att påverka vartåt biblioteksutvecklingen tar vägen, vilka frågor som prioriteras i verksamheterna osv.  Därför läser jag själv gärna bloggar av bibliotekschefer, även om de idag inte är så jättemånga.

Jag har valt att skicka några frågor till chefer på olika typer av bibliotek, som jag tycker är intressanta att följa. Först ut är Lo Claesson, som numera är chef för biblioteket i Vaggeryd, men som tidigare arbetade som bibliotekskonsulent på Länsbiblioteket i Jönköping. Lo driver sedan fler år bloggen Orbiter – Om- och invärldsspaning med utgångspunkt från ett litet bibliotek. Jag har följt bloggen ganska länge och även om den tidvis inte har uppdaretats så ofta, så har inläggen alltid varit intressanta.

Bloggen har tidigare ofta handlat om ungdomsfrågor, ofta med någon digital anknytning. Numera är som sagt perspektivet utifrån ett litet folkbibliotek. Framöver ska bloggen användas som ”en slags loggbok för det utvecklingsarbete vi står inför när det gäller lokal och medier”.

Här är de frågor jag ställt till Lo Claesson och hennes svar:

Varför bloggar du?
Mest för att ha en plats där jag samlar min omvärldsbevakning, utvecklad med mina egna reflektioner. Vill gärna ha respons på det jag skriver för att kunna tänka vidare själv.

Vem vill du ska läsa din blogg?
Först och främst kollegor inom biblioteksvärlden, men även andra som är intresserade av biblioteksfrågor.

Hur ser du på interaktivitet (kommentarer) i bloggen?
Det är få av dem som läser bloggen som också kommenterar. Jag skulle önska större aktivitet där.

Tycker du att det ligger ett särskilt värde i att just chefer bloggar?
Ja, det ger en möjlighet att dela och testa tankar inom verksamheten med andra. Det skulle också kunna vara ett forum för något slags programförklaring vad jag vill med biblioteket.

Vill du i så fall rekommendera fler bibliotekschefer att blogga?
Ja absolut! Det skulle vara intressant att läsa fler sådana!

Tack snälla Lo, för dina svar!

Läs hela serien.

One thought on “Bibliotekschefer bloggar! – Del 1. Lo Claesson

  1. Pingback: Tweets that mention Bibliotekschefer bloggar! – Del 1. Lo Claesson « BiblioBuster -- Topsy.com

Kommentarer inaktiverade.