BiblioBusters bloggår 2009

Det börjar bli dags att sammanfatta bloggåret, som jag gjorde förra året. Nu har den här bloggen varit igång i 2,5 år och det finns ett helt år att jämföra med tillbaka i tiden. Besökssiffrorna har ökat för varje år. I år ligger de på i snitt 89 visningar/besök per dag. Under 2008 var det 72 st/dag och under sista halvåret 2007 68 st/dag. Ökningen tror jag beror mycket på att det indexeringsbara materialet i bloggen ökar, men kanske också att fler läser bloggen regelbundet, vilket i så fall är kul.🙂

Att ha supermånga läsare är väl inget självändamål, utan snarare att ha ”rätt” läsare. I mitt fall tycker jag det är alla som är intresserade av biblioteksfrågor på olika sätt.

En ambition under året har varit att försöka bli mer reflekterande och använda bloggen mer som ett verktyg i mitt arbete som utvecklingsledare. Det har väl gått sådär. Lite bättre ibland och ofta inte alls. Jag skulle lätt kunna blogga dagarna i ända, men det finns som bekant mycket annat som ska göras, både på jobbet och hemma. Och andra bloggar att underhålla för den delen.

På sluttampen har jag försökt att skriva tematiska serier av inlägg, om manifestet för bibliotekarier 2.0 och om bibliotekschefer som bloggar. Jag vet inte om det är givande för andra att läsa, men för mig känns det rätt att skiva något som är mer sammanhållet, det ger en tydligare riktning i tankarna. För det är ju för egen reflektion man skriver i hög grad.

Mest lästa inlägg under året är brandfacklan om Reclaim Biblist! i maj, och jag rodnar fortfarande när jag tänker på hur jag startade denna hätska diskussion, som utspelades till största delen just på e-postlistan Biblist. Jag tror jag har fått flera personer att lämna Biblist de senaste åren, vilket är ganska hemskt, eftersom jag betraktar mig själv som en relativt snäll person.

Ett annat inlägg från maj Inget nytt under solen, som handlade om skolbibliotek och fick 60(!) efterföljande kommentarer i bloggen är också mycket läst. Överhuvud taget utmärks året av att jag har fått väldigt mycket kommentarer, vilket är roligt! Då finns ju den där interaktiviteten som man eftersträvar i sociala media. För mig är det viktigt att ge respons på kommentarer också, även om jag inte alltid hinner som jag skulle vilja.

Flest besökare får jag via Google. Näst flest från bloggen Linda K (tack!) och från Netvibes. I det senare fallet betyder det att bloggen finns med på en eller flera Netvibessidor via rss-flöden som läsare klickar på. Google reader och Pageflakes ligger också i topp, fler rss-läsare alltså. Här har beteendet helt klart ändrats under året hos er bloggläsare, ni läser mycket mer via olika rss-läsare nu än förut. Många hamnar också här via Facebook  (jag flödar in bloggen på lite olika sätt i FB-profilen). Twitter dyker också upp som en ny länkare detta år, eftersom jag började twittra i våras.

Mest klickade, här har vi bara bloggar: Min hjärntumörblogg Knoppen i hjärnan ligger i topp, sedan Okuvlig bibliotekarie och sedan min kattblogg. Ganska likt förra året alltså. Biblfeed är nykomling, fyra på listan.

Slutligen, folk googlar sig hit på ord som ”bibliobuster”, ”kulturutredningen”, ”serier”, ”barnbokhandel”, ”kb-mannen” (fortfarande), ”leka med bilder”, ”sturebiblioteket” och mycket mer. Det är väl så man får veta vad ens blogg egentligen handlar om.

Trevliga helger tillönskas alla läsare!😀

6 thoughts on “BiblioBusters bloggår 2009

  1. En av mycket få bloggar jag följer. Tack för ett mycket givande år! Det är här det kommer först och det är här kommentarerna till det som händer kommer.

  2. God jul Anna-Stina
    från
    kollegan Lena K E’
    som lärt mig mycket nyttigt under året som gått via Bibliobuster –
    och som ska försöka att inte kommentera (=babbla) så mycket i nästa decennium.

  3. Tack ska ni ha båda två! Lena, det är alltid roligt när du kommenterar! Och det blir intressantare när man inte är överens om precis allting.🙂

  4. Pingback: Introvert « Peter Alsbjers blogg!

  5. Anna-Stina, din blogg tillhör de tre biblioteksrelaterade som jag nästan alltid läser med mycket stor behållning. Bra initiativ med de bloggande bibliotekscheferna. Så, fortsätt! Du gör ett gott och relevant arbete med din blogg.
    God Jul!

    CH

Kommentarer inaktiverade.