Bibliotekschefer bloggar! – Del 5. Peter Alsbjer

Peter Alsbjer är ett välkänt namn för alla som följer utvecklingen av bibliotek 2.0 och som bevakar biblioteksbloggar. Han framträder ofta i olika sammanhang som föreläsare och han driver en av Bibliotekssveriges mest lästa och välkända bloggar Peter Alsbjers blogg. Peter Alsbjer arbetar som länsbibliotekarie i Örebro län. Jag tror inte att han behöver någon ytterligare presentation, så här har vi Peter Alsbjers svar på mina frågor:

Varför bloggar du?
Det är ett snabbt och enkelt sätt att sprida och samla information på. Håller man på med omvärldsbevakning så är det ett jättebra verktyg. Det är ett snart sätt att spara länkar på som man vill återkomma till. Lite klassiskt biblioteksarbete: samla, ordna och tillhandahålla!

Vem vill du ska läsa din blogg?
När jag skriver föreställer jag mig att det finns en utvald skara av sådana som är intresserade av samma saker som jag. Det handlar om de som är intresserade av hur ”bibliotek” förändras när samhället förändras. De behöver inte hålla med mig. Min blogg är inte Biblist, jag kan inte räkna med att alla är intresserade av det som jag intresserar mig för – därför undviker jag t ex att publicera mig Biblist i onödan.
Jag vill att man ska känna sig lite exklusiv och hitta nyheter som man inte hittat på så många andra ställen. Det är inte lika kul att blogga om ngt som alla andra redan skrivit om. Kan jag vara först med en nyhet är det extra kul. T ex när jag läser en artikel i BBL om något jag bloggat för en månad sedan, då ler jag lite för mig själv…

Hur ser du på interaktivitet (kommentarer) i bloggen?
Interaktiviteten hos min blogg är ganska låg, vilket beror på att det är mest en nyhetsblogg. Ibland när jag verkligen har tyckt något så blir det förstås en del kommentarer. Det stör mig faktiskt lite eftersom jag inte riktigt har tiden att svara på inlägg på ett begåvat sätt. Det känns inte så intressant alla gånger. Det är faktiskt roligare att få kommentarer IRL om ngt jag (be)skrivit.

Tycker du att det ligger ett särskilt värde i att just chefer bloggar?
Nä. Det måste chefen få bedöma själv utifrån det uppdrag han eller hon har. Blogga för bloggandets skull tycker jag inte ger så mycket. Dessutom måste bloggaren ägna en del tid om det ska tas seriöst. Det duger inte med ett blogginlägg varannan månad, då kan det lika gärna kvitta – eller så finns det lämpligare kommunikationskanaler som t ex nyhetsbrev, e-post eller varför inte telefax.

Vill du i så fall rekommendera fler bibliotekschefer att blogga?
Nej, men att de ska börja med att göra en intressentanalys och sedan en kommunikationsplan. Om de sen kommer fram till att en blogg är rätt verktyg och att det passar deras temperament; så fine – kör!

Tack, Peter!

Läs hela serien.

PS. Om du som läser, chef eller ej, vill att jag ska skriva om din blogg hör av dig!

2 thoughts on “Bibliotekschefer bloggar! – Del 5. Peter Alsbjer

  1. Pingback: Introvert « Peter Alsbjers blogg!

  2. Pingback: Metabloggning « Peter Alsbjers blogg!

Kommentarer inaktiverade.