Alla goda ting är tre?

Såhär i slutet av ett år uppträder ofta en listmani på bloggar och i andra media. Det mesta ska listas i olika kategorier, händelser, böcker, musik, you name it. Jag är inte så mycket för listor, trots att jag är utbildad bibliotekarie. Men det är ju alltid kul att hitta ett tema att blogga på. Alltså, listtema.

Istället för att göra en jättelista tänker jag hålla mig till tre exempel och inte rangordna dem sinsemellan. Det som kommer här nedan är företeelser som har varit intressanta för mig under året som gått. I vissa fall tror jag de kommer att fortsätta vara bra att hålla koll på.

Twittrare

Diktbiblioteket – även om förstaradskonceptet används av fler, så är dessa rader särskilt vackra
akerberg – Anna Åkerberg twittrar alltid klokt och intressant. Dessutom är hon väldigt hjälpsam
stefan_palsson – Vill man läsa intressant om skola, så kan man inte missa Stefan Pålsson

Läsupplevelser

Flickvännen av Karolina Ramqvist
Min far hade en dröm av Barack Obama
Svagt positiv av Anna Leena Härkönen
Läsning från det gångna året som dröjer kvar hos mig.

Bloggar

Kunskapsbloggen – initierade och genomarbetade inlägg på NE:s blogg
Bloggen om Blackeberg – vem har sagt att lokalhistoriska gärningar görs på dammiga arkiv?
Excerpten – Det bästa ur bra böcker!

Tidskrifter

Vi Läser
Internetworld
Biblioteksbladet
Vällästa under 2009 och troligen fortsätter det så under 2010.

Det finns mycket mer som skulle kunnat vara med på de här listorna, men nånstans ska man ju göra ett val… Det är väl själva poängen med en lista. Jag hade tänkt lista bibliotek också, men fick det jobbigt med vilka kriterier jag då skulle välja. Jag kommer särskilt att följa utvecklingen av bibliotekens närvaro på webben och i synnerhet kanske de sociala medierna under 2010.

3 thoughts on “Alla goda ting är tre?

  1. Pingback: Kunskapsbloggen » Blog Archive » Smickrad kunskapsblogg

Kommentarer inaktiverade.