Mitt 00-tal på bibliotek

Inspirerad av Anja fick jag för mig att jag skulle se tillbaka på det decennium som nu ligger bakom oss.Jag själv.

Det känns som om oerhört mycket har hänt – både på det personliga och professionella planet för mig. När millennieskiftet ägde rum hade jag redan arbetat ett par år på bibliotek, men det var ju egentligen på 2000-talet som allting hände.

2000 Inledde året med att förlova mig och sedan få min magisteruppsats i B&I godkänd av Joacim Hansson i Borås. Dessa händelser dock utan inbördes kausalitet. Jag arbetade redan sedan ett år tillbaka som bibliotekarie i en grundskola i Enköping. Fortsatte året med att gifta mig, träffa en ny man och separera.

2001 Strävade på med skolbiblioteksutveckling i mikroperspektivet. Skilde mig officiellt.

2002 Sökte och fick nytt jobb som gymnasiebibliotekarie. Spännande med nytt jobb!

2003 Fortsatte med att bygga upp och utveckla gymnasiebiblioteksverksamhet på min skola. Flyttade från Enköping till Bålsta.

2004 Flyttade tillbaka till Enköping, eftersom jag inte trivdes. De här åren i mitten av 00-talet var jag flera gånger på randen till utbrändhet. Heltidsarbete, där jag aldrig var nöjd med sakernas tillstånd, universitetskurser på kvällarna och förtroendeuppdrag (fackligt m fl). Helt självpåtaget och självförvållat.

2005 Arbetade på. Bildade tillsammans med kollegor NIK – Nätverket för informationskompetens – som arrangerade sin första konferens på min skola i Bålsta.

2006 Köpte min första katt Nora och blev sambo. Var med och startade Barbabloggen. Fick jobb på Regionbibliotek Stockholm som nationell samordnare för Fråga biblioteket på 50%. Kunde knappt tro vilken tur jag hade! Delade tiden mellan Stockholm och Bålsta. Genomgick en mindre operation.

2007 Köpte min andra katt Greta. Fick heltidstjänst i Stockholm som bibliotekskonsulent. Ett jobb som jag trodde att jag kunde klara mot bakgrund av mina år med undervisning av elever och lärare samt alla kurser och allt utvecklingsarbete som jag bedrivit. Men jag trodde ändå att det krävdes 20 års arbetslivserfarenhet för att få ett sånt jobb. Tydligen inte! Startade BiblioBuster.

2008 Flyttade till Stockholm. Gjorde långresa till Singapore. Fick en hjärntumör, operation och sjukhus i en månad. Tillbaka på heltid på jobbet drygt 4 månader senare. Att visa för mig själv och andra att jag kunde jobba var viktigt, det betydde att jag inte hade förlorat de förmågor som är viktiga för mig.

2009 Kontrollröntgade hjärnan, utan anmärkning. Började känna mig helt återhämtad fysiskt. Sjukdomen gav mig en förmåga att inte stressa upp mig över jobbet och att sätta saker och ting i perspektiv. Blev gravid. Fick missfall.

2010

Har absolut ingen aning om vad som komma skall. Hoppas på att få vara frisk. Vill gärna arbeta kvar där jag är nu, för det känns som ett drömjobb för mig. En sak är säker, 00-talet var ett händelserikt decennium för mig och jag utvecklades oerhört mycket professionellt och personligt. Det gör dock inte så mycket om det blir lite mindre drama framöver för min del. Lugn och harmoni vore spännande.

2 thoughts on “Mitt 00-tal på bibliotek

Kommentarer inaktiverade.